دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1388 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 221-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

Nazarian A. PSEUDOMONAS PUTIDA UTILIZING DIMETHOATE PESTICIDE. Studies in Medical Sciences 2009; 20 (3) :215-221
نظریان ابوالفضل. تجزیه ی حشره کش دیمتوات توسط باکتری Pseudomonas Putida. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1388; 20 (3) :215-221

، nazarian@zums.ac.ir

تاریخ دریافت 1/2/88 تاریخ پذیرش 17/4/88

چکیده

پیش زمینه و هدف: دیمتوات [1] به­عنوان ترکیب آلی فسفردار در مبارزه با آفات کشاورزی استفاده می­شود که برای اعصاب انسان سمی است. پسودوموناس­های حاوی پلاسمید­های تجزیه کننده ترکیبات فسفردار، راهی مناسب برای پاکسازی محیط زیست معرفی شده­اند.

مواد و روش کار: پسودوموناس پیوتیدا از خاک آلوده به این سموم تفکیک و در محلول معدنی غنی شده با دیمتوات، شناسائی و به­طور مطلوبی کشت شد. مصرف دیمتوات براساس مهار (سمیت) استیل کولین استراز بدست آمد. پلاسمید­های تجزیه کننده آنزیم­های هیدرولیتیک به­وسیله آکریدین اورنج حذف شدند و از باکتری مقاوم به حساس منتقل شدند.

یافته­ها: دیمتوات با غلظت 8/0 گرم در لیتر در محلول معدنی به­وسیله باکتری به­خوبی مصرف شد. رشد باکتری در محیط حاوی دیمتوات دو برابر بیشتر از فسفات معدنی بود. میزان پروتئین تام تولیدی تا 357 میلی­گرم بر لیتر افزایش یافت. فعالیت آنزیم استیل کولین استراز توسط دیمتوات در غلظت­های 2/0 تا 2 گرم در لیتر به­طور خطی کاهش می­یافت اما چنانچه پسودوموناس پوتیدا در محلولی دارای دیمتوات با غلظت دو گرم در لیتر
به­مدت 48-96 ساعت کشت می­شد اثر مهارکنندگی باقیمانده دیمتوات در آن محلول به­ترتیب 63 تا 97 درصد کاهش می­یافت. این باکتری مقاوم در برابر دیمتوات در اثر آکریدین اورنج، پلاسمید­های مقاومت را از دست می­داد .پلاسمیدهای مقاومت به باکتری­های حساس، انتقال یافتند.

بحث و نتیجه­گیری: پلاسمید­های مذکور که آنزیم­های تجزیه کننده سموم فسفردار را بیان می­کنند، ابزار موثری برای پاکسازی ترکیبات آلی فسفردار (سموم ضد اعصاب) محسوب می­شوند و با فن آوری­های نوین امکان کاربرد در جلوگیری از مضرات ناخواسته ترکیبات آلی فسفردار را دارند.

کلید واژه­ها: تجزیه بیولوژیکی، دیمتوات، مصرف ارگانوفسفات، ضد استیل کولین استراز