دوره 30، شماره 7 - ( مهر 1398 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 522-513 | برگشت به فهرست نسخه ها

Shaykh-Baygloo N, Bouzari M. ISOLATION OF LYTIC BACTERIOPHAGE AB72P AGAINST MULTI-DRUG RESISTANT ACINETOBACTER BAUMANNII ISOLATES OBTAINED FROM BURN INFECTION. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (7) :513-522
شیخ بیگلو نیما، بوذری مجید. جداسازی باکتریوفاژ لایتیک Ab72p علیه اسینتوباکتر بومانی مقاوم به داروی جدا شده از عفونت سوختگی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (7) :513-522

گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، bouzari@sci.ui.ac.ir
پیش زمینه و هدف: اسینتوباکتر بومانی یک باکتری گرم منفی و عامل طیف وسیعی از عفونت های شدید بیمارستانی است. این باکتری به علت ویژگی های ذاتی و توانایی قابل توجه در کسب سریع ژن های مقاومت، به بسیاری از عوامل ضد میکروبی مقاوم و به مشکلی اساسی برای بیمارستان ها تبدیل شده است. در سال های اخیر استفاده از باکتریوفاژهای لایتیک جهت حذف سویه های MDR اسینتوباکتر بومانی از مراکز کلینیکی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، هدف از مطالعه حاضر، جداسازی باکتریوفاژ لایتیک علیه یک ایزوله ی MDR اسینتوباکتر بومانی جدا شده از عفونت های سوختگی بود.
مواد و روش کار: برای جداسازی فاژ لایتیک، نمونه های مختلف حاوی فاژ احتمالی شامل آب برکه، آب رودخانه، آب دریا، پساب شهری و خاک یک پارک جنگلی، به وسیله­ ی روش آگار دو لایه و آزمایش لکه گذاری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: باکتریوفاژ لایتیک Ab72p علیه ایزوله ی MDR اسینتوباکتر بومانی، از پساب شهری جدا و به عنوان عضوی از خانواده ی مایوویریده طبقه بندی گردید. پلاک های ایجاد شده به وسیله­ ی فاژ Ab72p، پلاک های 1 تا 2 میلی متری کاملاً شفاف و بدون هاله بودند. فاژ Ab72p دارای سری متقارن به قطر تقریباً 11 نانومتر و دمی قابل انقباض به طول 22-17 نانومتر بود. ژنوم فاژ Ab72p، DNA دو رشته ای بود و در حدود kb 46 تخمین زده شد. فاژ Ab72p در دماهای بالا (تا 70 درجه­ی سانتیگراد) و دامنه ­ی وسیعی از pH (3 تا 11) بسیار پایدار و دارای زمان جذب مناسب (99 درصد ذره های فاژی در طی 10 دقیقه جذب باکتری میزبان شدند) و میزان تولید نتاج بالایی (در حدود 200 ذره­ی فاژی به ازای هر سلول عفونی شده) بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق فاژ Ab72p می ­تواند گزینه­ ی مناسبی جهت تهیه­ ی مخلوط فاژی علیه ایزوله های اسینتوباکتر بومانی باشد.
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: ویروس شناسی