دوره 28، شماره 1 - ( ماهنامه فروردین 1396 )                   جلد 28 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

osfori M, soruri M, karsazi H, Bayrami M, hashemi T. Evaluate The Role of BAS / BIS in Social Anxiety Disorder is due to the Effects Mediated Cognitive Bias. Studies in Medical Sciences 2017; 28 (1) :1-13
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3512-fa.html
عصفوری میعاد، سروری محسن، کارسازی حسین، بیرامی منصور، هاشمی تورج. بررسی نقش سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری (BAS / (BIS درنشانه های اختلال اضطراب اجتماعی با توجه به نقش میانجی سوگیری شناختی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1396; 28 (1) :1-13

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3512-fa.html


دانشگاه تبریز ، soruri_mohsen@yahoo.com
چکیده:   (9697 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی است. مطالعه درباره سبب‌شناسی این اختلال از اهمیت و ضرورت بسیاری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی نقش سیستم‌های فعال‌سازی و بازداری رفتاری (BAS / BIS) در نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی با توجه به اثرات میانجی سوگیری شناختی است.

مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع بنیادی و به لحاظ نحوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی – تحلیلی می‌باشد.240 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 94-1393 با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند: مقیاس سیستم‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتاری کارور و وایت (1994)، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه تفسیر مربوط به خود و دیگران و پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN). برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از شاخص‌های آماری نشان داد که سیستم بازداری رفتاری و سیستم فعال‌سازی رفتاری اثرات معنی‌داری بر روی اختلال اضطراب اجتماعی به‌واسطه سوگیری شناختی دارند. یافته‌ها از برازندگی مناسب ساختار فرضی بین متغیرهای پژوهش حمایت کرد.

بحث و نتیجه‌گیری: با تکیه بر این یافته‌ها می‌توان دریافت، سوگیری شناختی می‌تواند نقش واسطه‌ای قابل‌توجهی بین سیستم‌های مغزی رفتاری و اختلال اضطراب اجتماعی ایفا کند.

متن کامل [PDF 608 kb]   (4590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb