دوره 27، شماره 3 - ( ماهنامه خرداد 1395 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 256-248 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Fathi , D, Gharibzadeh R, Faeedfar Z. A COMPARISON OF ACADEMIC BURNOUT, ACADEMIC PROCRASTINATION AND FEELINGS COMPARISON OF ACADEMIC BURNOUT, ACADEMIC NEGLIGENCE AND FEELING OF LONELINESS IN STUDENTS WITH AND WITHOUT LEARNING DISABILITIES. Studies in Medical Sciences 2016; 27 (3) :248-256
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3434-fa.html
مرادی مسعود، فتحی داود، غریب‌زاده رامین، فائیدفر زیبا. مقایسه‌ی فرسودگی تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1395; 27 (3) :248-256

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3434-fa.html


گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. (نویسنده مسئول) ، Massod76@yahoo.com
چکیده:   (8556 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: ناتوانی یادگیری یکی از عواملی است که می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی، عملکردی و تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر بگذارد. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسه‌ی فرسودگی تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری انجام گرفت.

مواد و روش‌ کار: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال 94-1393 تشکیل دادند. 70 دانش‌آموز با و بدون ناتوانی یادگیری (35 دانش‌آموز عادی و 35 دانش‌آموز دارای ناتوانی یادگیری) به‌عنوان نمونه پژوهش، به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای (چندمرحله‌ای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (PASS)، پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و پرسشنامه احساس تنهایی LQ)) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و احساس تنهایی به‌طور معنی‌داری در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانش‌آموزان عادی است P<0/05)).

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیرهای اهمال‌کاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و احساس تنهایی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری است.

متن کامل [PDF 471 kb]   (2876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb