دوره 24، شماره 12 - ( ماهنامه اسفند 1392 )                   جلد 24 شماره 12 صفحات 995-987 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamilian H R, Khansari M, Safari V. THE COMPARISON OF EFFICACY OF" STRESS MANAGEMENT TRAINING THROUGH COGNITIVE BEHAVIORAL METHOD" AND" RELATIONSHIP SKILLS TRAINING WITH END-OF-LIFE PATIENT" ON INCREASE OF FAMILY LIFE QUALITY. Studies in Medical Sciences 2014; 24 (12) :987-995
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2062-fa.html
جمیلیان حمیدرضا، خوانساری محمدرضا، صفری ویکتوریا. مقایسه اثربخشی "آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری " و"آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی " بر افزایش کیفیت زندگی خانواده. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1392; 24 (12) :987-995

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2062-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، Khansari_mohammadreza@yahoo.com
چکیده:   (11050 مشاهده)

پیش زمینه و هدف: هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی "آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری " و "آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی " بر افزایش کیفیت زندگی خانواده بیماران پایانی بود.

مواد و روش کار:روش تحقیق از نوع آزمایشی(تجربی) و طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی(نیمه تجربی)سه گروهی-انتخاب تصادفی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. بستگان 30 بیمار پایانی بستری در بیمارستان آیت اله... خوانساری اراک به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری، شامل دو گروه آزمایش که گروه اول :آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و گروه دوم: آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی را دریافت کردند و گروه کنترل گمارده شدند. گروه‌های آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش‌های گروهی را دریافت کردند. در پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه پس از پایان آموزش، آزمودنی‌ها به پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREEF) پاسخ دادند و داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری با آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی بر کیفیت زندگی خانواده 01/0p<) در مرحله پیگیری وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری و آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی،هر دو بر افزایش کیفیت زندگی خانواده بیماران پایانی مؤثر هستند اما روش آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری اثربخش‌تر از آموزش مهارت‌های ارتباط با بیمار پایانی بر کیفیت زندگی خانواده در مرحله پیگیری است.

 

متن کامل [PDF 154 kb]   (3039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb