پیش زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد شناختدرمانی بر کاهش وزن دختران دانشجوی چاق یا دارای اضافه وزن افسرده صورت گرفته است.
مواد و روش کار: روش تحقیق از نوع آزمایشی(تجربی) و طرح پژوهشی از نوع طرح نیمه آزمایشی(نیمه تجربی) دو گروهی-انتساب غیرتصادفی با پیش-آزمون و پس-آزمون بود. 30 دخترِ دانشجوی چاق یا دارای اضافهوزن افسرده، به پرسشنامههای چند جنبهای شخصیتی مینهسوتا، افسردگی بک، شاخص توده بدنی برای اندازهگیری و تعیین چاقی و اضافه وزن پاسخ دادند.
یافتهها: دادهها به وسیله آزمونهای آماری تی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که شناختی درمانی بر کاهش وزن دختران دانشجوی چاق یا دارای اضافه وزن افسرده اثربخش میباشد. شناختی درمانی منجر به کاهش افسردگی در دختران دانشجوی چاق یا دارای اضافهوزن افسرده شده است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثر بخشی دورهی شناختیدرمانی بر کاهش وزن، دورهی آموزشی مذکور، جهت کاهش افسردگی و در راستای آن کاهش چاقی مراجعان توسط روانشناسان عمومی و بالینی بکار گرفته شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |