دوره 34، شماره 2 - ( اردیبهشت 1402 )                   جلد 34 شماره 2 صفحات 79-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSU.REC.1397.185


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saber H, Heidari A, Mohammadpourr M, Khalkhali H R, Masudi S. STUDY SKILLS AND ACADEMIC PERFORMANCE OF MEDICAL STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Studies in Medical Sciences 2023; 34 (2) :68-79
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5890-fa.html
صابری حسن، حیدری علی، محمدپور مرضیه، خلخالی حمیدرضا، مسعودی سیما. مهارت‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1402; 34 (2) :68-79

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5890-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات نفرولوژی و پیوند کلیه، پژوهشکده تحقیات بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، masudi.s@umsu.ac.ir
چکیده:   (1619 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: مهارت‌های مطالعه از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است و عملکرد آن‌ها در دوران تحصیل با موفقیت شغلی آینده آن‌ها ارتباط دارد. این مطالعه باهدف بررسی مهارت‌های مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و عوامل مؤثر بر آن‌ها انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی 267 دانشجوی رشته پزشکی شرکت کردند که با نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مهارت‌های مطالعه استفاده شد. دانشجویان بر اساس معدلشان، به دو گروه با عملکرد تحصیلی «متوسط و خوب» و «ضعیف» طبقه‌بندی شدند. میانگین و انحراف معیار نمرات مهارت‌های مطالعه و همچنین نسبت دانشجویان با مهارت‌های مطالعه خوب، متوسط و ضعیف برآورد شد. عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی با تحلیل رگرسیون لجستیک تعیین شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، 51% از دانشجویان عملکرد تحصیلی «متوسط و خوب» داشته و مهارت مطالعه 5/71 درصد آن‌ها متوسط بود. دانشجویان بیشترین نمرات را در مهارت‌های «سازمان‌دهی اطلاعات»، «مدیریت زمان» و «تمرکز و حافظه» و کمترین نمرات را در مهارت‌های «انگیزش و نگرش» و «نگارش» کسب کردند. مهارت‌های مطالعه با جنسیت، تحصیلات پدر، مقطع تحصیلی و سن رابطه داشت. عملکرد تحصیلی با دختر بودن (97/4-56/1: CI95%، 79/2= OR)، متأهل بودن (98/17-22/1: CI95%، 69/4= OR)، مدیریت زمان (29/1-05/1: CI95%، 16/1= OR) و آمادگی امتحان (24/1-01/1: CI95%، 12/1= OR) رابطه داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: عملکرد تحصیلی و مهارت‌های مطالعه دانشجویان پزشکی در سطح متوسطی قرار دارد. لازم است بهبود مهارت‌های مطالعه و شناسایی دیگر عوامل مؤثر عملکرد تحصیلی مورد توجه مسئولین دانشگاه‌ها قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 428 kb]   (874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. Ozturk I. The role of education in economic development: A theoretical perspective. SSRN Electron J 2008; Available from: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1137541. [DOI:10.2139/ssrn.1137541]
2. Taiwo R, Tunde A. Impact of education on national development. Int J Adv Acad Res 2016;2:1-8. [URL]
3. Tilak JB. Higher education and development. International Handbook of Educational Research in the Asia-Pacific Region: Springer; 2003. p. 809-26. [DOI:10.1007/978-94-017-3368-7_56]
4. Tian H, Sun Z, Springer-Verlag Gmb H. Academic Achievement Assessment Principles and Methodology2019. [DOI:10.1007/978-3-662-56198-0_2]
5. Steinmayr R, Meiǹer A, Weideinger AF, Wirthwein L. Academic achievement: Oxford University Press; 2014. [DOI:10.1093/obo/9780199756810-0108] [PMID] [PMCID]
6. Arora N, Singh N. Factors Affecting the Academic Performance of College Students. i-Manager's J Edu Tech 2017;14(1):47. [DOI:10.26634/jet.14.1.13586]
7. Olufemioladebinu T, Adediran AA, Oyediran W. Factors Influencing the Academic Achievement of Students' in Colleges of Education in Southwest, Nigeria. J Edu Hum Dev 2018;7(3):109-15. [URL]
8. Gettinger M, Seibert JK. Contributions of Study Skills to Academic Competence. School Psych Rev 2002;31(3):350-65. [DOI:10.1080/02796015.2002.12086160]
9. Proctor BE, Prevatt FF, Adams KS, Reaser A, Petscher Y. Study skills profiles of normal-achieving and academically-struggling college students. J Coll Stud Dev 2006;47(1):37-51. [DOI:10.1353/csd.2006.0011]
10. Mirzaei-Alavijeh M, Matin BK, Hosseini SN, Jalilian F. Study habits and associated demographic determinants among students of Kermanshah University of Medical Sciences. Edu Res Med Sci J 2017;6(1):19-24. [DOI:10.5812/erms.79919]
11. Shackebaei Shackebaei D, Siami S, Firouzabadi H, Eftekhari LM, Rezaei M, Hesari M, et al. Study Skills and their Correlation with Academic Satisfaction and Achievement among Medical and Pharmacy Students in Kermanshah University of Medical Sciences (2013). Edu Res Med Sci J 2015;4(2):46-51. [Google Scholar]
12. Alamdar H, Bakhtar M, SheikhFathollahi M, Rezaeian M. A survey on the study habits in students of Rafsanjan university of medical sciences in 2015. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017;16(2):155-68. [Google Scholar]
13. Alimohamadi N, Dehghani M, Almasi S, Ashtarani E, Jonbakhsh F, Paymard A, et al. Relation study between study habit and academic performance of nursing students in Hamadan. Pajouhan Sci J 2018;16(3):29-38. [DOI:10.21859/psj.16.3.29]
14. Didarloo A, Khalkhali HR. Assessing study skills among university students: an Iranian survey. J Educ Eval Health Prof 2014;11:8. [DOI:10.3352/jeehp.2014.11.8] [PMID] [PMCID]
15. Hosseini SM, Amery H, Emadzadeh A, Babazadeh S. Dental Students' Educational Achievement in Relation to Their Learning Styles: A Cross-Sectional Study in Iran. Glob J Health Sci 2015;7(5):152-8. [DOI:10.5539/gjhs.v7n5p152] [PMID] [PMCID]
16. Torshizi M, Varasteh S, Poor Rezaei Z, Fasihi R. Study habits in students of Birjand University of Medical Sciences. Iranian J Med Edu 2013;12(11):866-76. [Google Scholar]
17. Jafari H, Aghaei A, Khatony A. Relationship between study habits and academic achievement in students of medical sciences in Kermanshah-Iran. Adv Med Edu Prac 2019;10:637. [DOI:10.2147/AMEP.S208874] [PMID] [PMCID]
18. Ghahramani Z, Amini K, Roohani M, Aghvamy M. The relationship between preferred learning styles and academic achievement of Zanjan nursing and midwifery students. J Med Edu Dev 2014;6(12):51-61. [Google Scholar]
19. Mohammadi I, Thaghinejad H, Suhrabi Z, Tavan H. The correlation of learning and study strategies with academic achievement of nursing students. J Basic Res Med Sci 2017;4(3):8-13. [DOI:10.29252/jbrms.4.3.8]
20. Norouzinia R, Seidabadi M, Mohammadi R, Ghadimi M, Aghabarari M. The Relationship between Learning and Study Strategies with Students' Academic Performance. Edu Res Med Sci J 2016;5(1):16-23. [URL]
21. Tahamtani T, Kohpayezadeh J, Hosseini M, Arabshahi KS. Correlation of study habits with academic achievement among students attending the national medical science olympiad. J Adv Med Edu 2015;1(1):30-7. [Google Scholar]
22. Rezaie Looyeh H, Fazelpour S, Fateme S, Reza Masoule S, Chehrzad MM, Kazem Nejad Leili E. The Relationship between the Study habits and the Academic performance of Medical Sciences Students. J Holistic Nurs Midwifery 2017;27(2):65-73. [DOI:10.18869/acadpub.hnmj.27.2.65]
23. Abazari Z, Rigi T. Study habits and skills of students in Zahedan University of Medical Sciences, Iran. 2013;9(6):848-61. (Persian) [Google Scholar]
24. Badeleh M. Study skills in Golestan University of Medical Sciences: A neglected need. Health System Research 2012;8(4):643-9. [URL]
25. FereidouniMoghadam M, Cheraghian B. Study Habits and Their Relationship with Academic Performance among Students of Abadan School of Nursing. Strid Dev Med Edu 2009;6(1):21-8. (Persian) [Google Scholar]
26. Koushan M, Heydari A. Study habits in students of Sabzevar School of medical sciences. J Sabzevar Univ Med Sci 2007;13(4):185-9. [Google Scholar]
27. Zarezadeh Y, Rasolabadi M. Students' study skills and habits and some related factors in Kurdistan University of Medical Sciences. J Med Edu Dev 2015;8(17):29-37. [Google Scholar]
28. Derossis AM, Da Rosa D, Schwartz A, Hauge LS, Bordage G. Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery In-Training examinations. Am J Surg 2004;188(3):230-6. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2004.06.001] [PMID]
29. Nneji LM. Study habits of Nigerian university students. Nigeria: Nigerian Edu Res Dev Council 2002:490-6. [URL]
30. Shirazian S, Mansourian A, Vatanpour M, Tirgar F. The relationship between study skill and academic achievement in dental students of Tehran University of Medical Sciences. 46. J Dental Med 2015;28(3):239-46. (Persian) [Google Scholar]
31. Ezeala CC, Siyanga N. Analysis of the study skills of undergraduate pharmacy students of the University of Zambia School of Medicine. J Educ Eval Health Prof 2015;12:46. [DOI:10.3352/jeehp.2015.12.46] [PMID] [PMCID]
32. Shahidi F, Dowlatkhah HR, Avand A, Musavi SR, Mohammadi E. A study on the quality of study skills of newly-admitted students of Fasa University of Medical Sciences. J Adv Med Edu Prof 2014;2(1):45-50. [PMCID]
33. Nourian A, Mohammadi FS, Nasab SM, Nourian A. Study Skills and Habits of the Students in Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in the Academic Year 2008-2009. Strid Dev Med Edu 2010;7(2):104-11. (Persian) [Google Scholar]
34. Madmoli Y, Aslani A, Ahmadi Y, Mousavi M, Mashalchi H, Niksefat M, et al. Study habits and related factors in students of Nursing and Midwifery College of Dezful University of Medical Sciences in 2015. Iranian J Nurs Res 2017;12(5):27-34. [DOI:10.21859/ijnr-12055]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb