پیشزمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاریهای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشنتر میسازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانشآموزان عادی بود.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری دانشآموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامههای مهارت اجتماعی ماتسون، بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در مهارتهای اجتماعی، بیحوصلگی و کیفیت خواب بین دانشآموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارتهای اجتماعی ضعیفتر و بیحوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامههای آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارتهای اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |