دوره 25، شماره 12 - ( ماهنامه اسفند 1393 )                   جلد 25 شماره 12 صفحات 1067-1075 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh D, Hovida F, Galegiroasan N, Mesrabadi J. COMPARISON OF SOCIAL SKILL, IMPATIENCE AND SLEEP PROBLEMS AMONG NORMAL STUDENTS AND STUDENTS WITH ATTENTION DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER. J Urmia Univ Med Sci. 2015; 25 (12) :1067-1075
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.html
اکبرزاده داود، هویدا فرناز، قلعه‌گیر وآسان ، ، نصراله، مصرآبادی جواد. مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و مشکلات خواب در دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادی. مجله پزشکی ارومیه. 1393; 25 (12) :1067-1075

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2678-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، Davoud.akbarzadeh@gmail.com
چکیده:   (4002 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: مشکلات و ناسازگاری‌های کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی لزوم توجه بیشتر به این اختلال را روشن‌تر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان عادی بود.

مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی در مدارس شهر تبریز بودند که از میان تعداد 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) دارای نقص توجه/ بیش فعالی و 30 دانش‌آموز (15 پسر و 15 دختر) عادی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه کانرز فرم والدین، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه‌های مهارت اجتماعی ماتسون، بی‌حوصلگی فارمر و ساندبرگ و سنجش عادات خواب کودکان اونز و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مهارت‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی و کیفیت خواب بین دانش‌آموزان دارای نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، مهارت‌های اجتماعی ضعیف‌تر و بی‌حوصلگی و مشکلات خواب بیشتری دارند؛ بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی و درمانی مؤثر بر مهارت‌های اجتماعی و افزایش حوصلگی و خواب در این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد. 

 

 

متن کامل [PDF 388 kb]   (1066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb