پیش زمینه و هدف: خطا در سیستمهای بهداشتی و درمانی ماهیتی چند عاملی دارد. عوامل انسانی، سیستمی، ابزاری (تجهیزاتی) و فرآیندی از جمله عوامل موثر در بروز خطا هستند که با مدیریت این عوامل میتوان وقوع خطای سیستم را کاهش داد. هدف از مطالعه حاضر بررسی خطاهای فنی در سیستم HIS و خطاهای انسانی که هنگام استفاده کاربران از سیستم رخ میدهد، میباشد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر به روش پیمایشی-تحلیلی انجام شد. و در آن سیستم اطلاعات بیمارستانی ( HIS ) مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) ارومیه بررسی و میزان خطاهای فنی و انسانی جریان اطلاعاتی بخشهای مختلف بیمارستان در سیستم HIS با استفاده اطلاعات ذخیره شده در دیتا بیس و چک لیست از پیش طراحی شده شناسایی و در نهایت الگوی خطا و یا به عبارتی مسیر پربسامدترین خطاهای فنی و انسانی گزارش شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین خطاهای انسانی و میزان تحصیلات کاربران اختلاف معنیداری وجود دارد (00/0 P= ). هر چند بین خطاهای انسانی و شیفتهای مختلف اختلاف معنیداری مشاهده نشد (05/0< P ). همچنین بین خطاهای انسانی و بخشهای مختلف بیمارستان که با سیستم HIS کار میکنند اختلاف معنیداری وجود داشت (05/0> P ). با بررسی مسیر جریان اطلاعات در سیستم HIS مشاهده شد که بیشترین خطاهای انسانی در شیفت شب و ایام تعطیل و در بخشهای بالینی به ترتیب تا 40 درصد و 33/33 درصد اتفاق میافتد.
نتیجه گیری: با توجه به تغییر نیازمندیهای حوزه سلامت در طی زمان، سیستمهای اطلاعاتی بایستی خود را با تغییرات صورت گرفته همراستا نمایند؛ هرچند اعمال این تغییرات میبایست به موازات تغییرات ساختاری و مأموریتهای مربوطه صورت پذیرد تا ضمن پاسخگویی به نیازمندیهای کاربران مشکلات فنی را سبب نشوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |