پیش زمینه و اهداف: اختلال فوبی اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی است که گروه درمانی رفتاری – شناختی آن، بهعنوان درمان انتخابی توسط محققان در سالهای اخیر توجه ویژهای را به خود معطوف کرده است. مطالعه حاضر به بررسی مقایسهای میزان اثرگذاری سه روش مختلف درمانی اختلال فوبی اجتماعی میپردازد: گروه درمانی رفتاری، گروه درمانی شناختی و گروه درمانی رفتاری/شناختی.
مواد و روش کار: پژوهش از نوع تمام آزمایشی با رویکرد پیش آزمون – پس آزمون بود. روش نمونهگیری به صورت نمونه گیری در دسترس از میان داوطلبان بود. آزمودنیها شامل 36 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که براساس مصاحبه تشخیصی برمبنای (DSM-IV-TR) و پرسشنامه فوبی اجتماعی (SPIN) تشخیص اختلال فوبی اجتماعی گرفته بودند. 12 نفر در هر گروه درمانی بودند که به مدت دو ماه، هفتهای یکبار با جلساتی 5/1 ساعته توسط رهبر گروه و دو کمک درمانگر اداره میشد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه درمانی رفتاری/شناختی با گروه درمانی شناختی و رفتاری معنیدار میباشد(01/0P<). در صورتی که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی معنیدار نبود(01/0P>).
بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید که گروه درمانی رفتاری/شناختی به لحاظ میزان اثرگذاری مرجح تر از دو روش درمانی دیگر است و همچنین مشخص شد که تفاوت معنیدار آماری بین دو گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی از لحاظ میزان اثرگذاری بر درمان اختلال فوبی اجتماعی وجود ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |