دوره 22، شماره 4 - ( دوماهنامه مهر-آبان 1390 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 289-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghakhani N, Khanjani Z, Aliloo M M, hamedi M H. COMPARING EFFECTIVENESS OF GROUP THERAPIES ON SOCIAL PHOBIA DISORDER: THREE TREATING STYLES OF BEHAVIORAL, COGNITIVE, AND COGNITIVE / BEHAVIORAL. Studies in Medical Sciences 2011; 22 (4) :282-289
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1042-fa.html
آقاخانی نازیلا، خانجانی زینب، علیلو مجیدمحمود، حامدی محمدحسین. مقایسه میزان اثربخشی درمان‌های گروهی در اختلال فوبی اجتماعی: سه روش روان درمانی رفتاری،شناختی ورفتاری/شناختی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1390; 22 (4) :282-289

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1042-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز ، aghakhani87@yahoo.com
چکیده:   (15638 مشاهده)

پیش زمینه و اهداف: اختلال فوبی اجتماعی یکی از اختلالات اضطرابی است که گروه درمانی رفتاری – شناختی آن، به‌عنوان درمان انتخابی توسط محققان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای را به خود معطوف کرده است. مطالعه حاضر به بررسی مقایسه‌ای میزان اثرگذاری سه روش مختلف درمانی اختلال فوبی اجتماعی می‌پردازد: گروه درمانی رفتاری، گروه درمانی شناختی و گروه درمانی رفتاری/شناختی.

مواد و روش کار: پژوهش از نوع تمام آزمایشی با رویکرد پیش آزمون – پس آزمون بود. روش نمونه‌گیری به صورت نمونه گیری در دسترس از میان داوطلبان بود. آزمودنی‌ها شامل 36 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که براساس مصاحبه تشخیصی برمبنای  (DSM-IV-TR) و پرسش‌نامه فوبی اجتماعی (SPIN) تشخیص اختلال فوبی اجتماعی گرفته بودند. 12 نفر در هر گروه درمانی بودند که به مدت دو ماه، هفته‌ای یکبار با جلساتی 5/1 ساعته توسط رهبر گروه و دو کمک درمانگر اداره می‌شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه درمانی رفتاری/شناختی با گروه درمانی شناختی و رفتاری معنی‌دار می‌باشد(01/0P<). در صورتی که تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی معنی‌دار نبود(01/0P>).

بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید که گروه درمانی رفتاری/شناختی به لحاظ میزان اثرگذاری مرجح تر از دو روش درمانی دیگر است و همچنین مشخص شد که تفاوت معنی‌دار آماری بین دو گروه درمانی رفتاری و گروه درمانی شناختی از لحاظ میزان اثرگذاری بر درمان اختلال فوبی اجتماعی وجود ندارد.

 

متن کامل [PDF 234 kb]   (5888 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb