دوره 30، شماره 1 - ( فروردین 1398 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 62-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feizipour H, Sepehrianazar F, Issazadegan A, Ashayeri H. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Cognitive Flexibility, Response Inhibition, and Selective Attention in Patients with Multiple Sclerosis: A Quasi-Experimental Study. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (1) :49-62
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4614-fa.html
فیضی پور هائده، سپهریان آذر فیروزه، عیسی زادگان علی، عشایری حسن. اثربخشی توانبخشی‌ شناختی بر انعطاف‌پذیری شناختی ، بازداری پاسخ و توجه انتخابی در بیماران مالتیپل‌اسکلروزیس. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (1) :49-62

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4614-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، h.feizipour@gmail.com
چکیده:   (3981 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس، شایع­ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری­های نورولوژیک و اغلب توام با نقائص شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی‏ شناختی بر انعطاف‏پذیری شناختی ، استدلال انتزاعی، بازداری پاسخ و توجه انتخابی در بیماران ام‏اس انجام گردید.
ابزار و روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل است. در این پژوهش، 30 نفر از مراجعین انجمن بیماران ام‏اس به روش نمونه‏گیری هدفمند، انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه 15 نفری مداخله و کنترل تقسیم و سپس اعضای گروه مداخله به‏صورت فردی، به مدت 12 جلسه در برنامه توانبخشی شناختی، شرکت داده شدند. نمرات انعطاف‏پذیری شناختی و استدلال انتزاعی با آزمون‏ دسته‏بندی کارت‏های ویسکانسین، توجه انتخابی با آزمون استروپ و بازداری پاسخ با آزمون برو/نرو و با استفاده از روش‏های آماری توصیفی( میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون تحلیل واریانس اندازه‏های مکرر) تحلیل شدند.
یافته ‏ها: یافته‏ها نشان دادند خطای درجاماندگی در تعامل گروه و زمان معنی‏دار بوده(05.0>sig) و مقایسه بین گروهی تعداد درست پاسخ ناهمخوان آزمون استروپ و تعداد طبقات آزمون ویسکانسین معنی‏دار شدند(05.0>sig). ولی در نمرات بازداری پاسخ دو گروه در پیش‏آزمون با پس‏آزمون و مرحله پیگیری، تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. بدین‏ترتیب انعطاف‎پذیری شناختی، استدلال انتزاعی و توجه انتخابی در مراحل پس از آزمون و پیگیری نسبت به قبل از آزمون در دو گروه مداخله و کنترل، تفاوت آماری نشان دادند.
 نتیجه ‏گیری: براساس یافته‏های حاضر، توانبخشی شناختی احتمالا در بهبود انعطاف‏پذیری شناختی، استدلال انتزاعی و توجه انتخابی  موثر است.

 
متن کامل [PDF 371 kb]   (2158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: علوم اعصاب

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb