دوره 27، شماره 1 - ( ماهنامه _ فروردین 1395 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdeli Soltan Ahmadi J. EVALUATING MULTICULTURAL EDUCATION APPROACH IN MEDICAL SCIENCE CURRICULUM FROM THE PERSPECTIVE OF FACULTY MEMBERS OF NORTH WEST UNIVERSITIES IN IRAN, 2013-2014. Studies in Medical Sciences 2016; 27 (1) :27-36
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3319-fa.html
عبدلی سلطان‌احمدی جواد. بررسی میزان توجه به رویکرد آموزش چندفرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های شمال غرب کشور در سال تحصیلی 94 - 93. مجله مطالعات علوم پزشکی 1395; 27 (1) :36-27

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3319-fa.html


باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، ja_abdeli@yahoo.com
چکیده:   (4816 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: برنامه درسی چندفرهنگی سازوکاری است که در جهت توانمندسازی دانشجویان و گروه‌های آموزشی از منظر برخورداری از دانش، نگرش و مهارت برای همزیستی مسالمت‌آمیز در یک جامعه چندفرهنگی بسیار مؤثر است. در این راستا، هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان توجه به طراحی و تدوین این نوع برنامه‌های درسی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی می‌باشد.

مواد و روش کار: با توجه به هدف مطالعه، نوع تحقیق بنیادی محسوب می­شود که در انجام آن محقق از روش تحقیق زمینه­ای استفاده کرده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت‌علمی رشته‌های مختلف علوم پزشکی در دانشگاه­های مختلف کشور تشکیل می­دادند که با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، تعداد 50 نفر از آن­ها در نمونه مطالعه قرار گرفتند. برای دستیابی به هدف مذبور، پرسشنامه­ای محقق ساخته­ تنظیم، و روایی و پایایی آن احراز گردید.

یافته­ها: نتایج آزمون t تک متغیره نشان داد که میزان توجه یا استقرار آموزه­های این رویکرد در محتوا برنامه‌های درسی علوم پزشکی کشور در حد مطلوبی نیست. طوری که از ده مؤلفه­ آموزش چندفرهنگی موردسنجش، میزان توجه به 6 مؤلفه در حد کم و 4 مؤلفه در حد متوسط قرار داشتند.

بحث و نتیجه­گیری: به‌منظور ارائه مراقبت­های پزشکی مؤثر به بیماران با پیشینه­های فرهنگی متفاوت، لازم است با ایجاد تغییرات قابل‌توجه در محتوای برنامه­های درسی، توجه شایسته­ای به آموزش­های مرتبط با این رویکرد مبذول گردد تا پرسنل رشته‌های پزشکی؛ دانش، نگرش و مهارت­های مقتضی را در جهت تبدیل‌شدن به عامل پزشکی فرافرهنگی و عمل مسئولانه در جامعه چندفرهنگی برای ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات یاد بگیرند.

متن کامل [PDF 251 kb]   (1609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb