پیش زمینه و هدف: سلامتی و بهزیستی افراد ممکن است از طریق تعامل ریتمهای درونزاد و بیرونی تعیین شود؛ لذا هدف اصلی بررسی حاضر، پژوهش در خصوص رابطهی بین تیپهای شبانه روزی صبحی - عصری و اضطراب صفت - حالت در بین دانشجویان بود.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی، از نوع علی- مقایسه ایی براساس نمونه گیری به شیوه داوطلبانه بود. نمونهها شامل 288 نفر ( 165 دختر و 123 پسر) بودند. برای بررسی تیپ شناسی شبانه روزی از پرسشنامه صبحی – غروبی هورن – آستبرگ (MEQ) و اضطراب از پرسشنامه اضطراب حالت – صفت اسپیل برگر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و آزمون F با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین دو تیپ شبانه روزی (صبحی - عصری) در اضطراب صفت – حالت تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 p<)؛ بدین معنی که اضطراب حالت – صفت در افراد با تیپ شبانه روزی عصری بیشتر از صبحی بود. نتایج آزمونF نیز نشان داد که در مقایسه بین دانشجویان دختر و پسر در تیپهای شبانه روزی صبحی – عصری و اضطراب حالت – صفت تفاوت معنیداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که اضطراب با تیپ شبانه روزی عصری ارتباط دارد.
:
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |