دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 254-259 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Havaei N, Rezaei M, Azad A, Rafie S. THE RELATIOSHIPBETWEENHANDSENSORY-MOTORFUNCTIONANDHANDWRITINGSKILLINSCHOOL STUDENTS WITHDEVELOPMENTAL DYSGRPHIA. J Urmia Univ Med Sci. 2010; 21 (2) :254-259
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-687-fa.html
حوائی ناصر، رضائی ماندانا، آزاد اکرم، رفیعی شهلا. ارتباط عملکرد حسی - حرکتی دست با مهارت دست‌نویسی در دانش‌آموزان با اختلال نوشتن رشدی. مجله پزشکی ارومیه. 1389; 21 (2) :254-259

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-687-fa.html


کارشناس ارشد کاردرماني جسماني، مربي کاردرماني، دانشکده توانبخشي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز ، naser_havaei@yahoo.com
چکیده:   (10577 مشاهده)

تاریخ دریافت 29/11/88، تاریخ پذیرش 5/2/89

 

چکیده

پیش زمینه و هدف:اختلال نوشتن رشدی یکی از انواع ناتوانی­های یادگیری در دانش­آموزان است. این افراد علی­رغم داشتن هوش طبیعی و عملکرد بینایی، شنوایی، رفتاری، روانی و هیجانی مناسب در مهارت­های نوشتاری مشکل دارند. نوشتن یک مهارت پیچیده بوده و عوامل متعددی در آن نقش دارند که یکی از این موارد عملکرد حسی- حرکتی دست شامل مهارت حرکتی، عملکرد حسی، قدرت گرفتن درشت و ظریف می­باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین عملکرد حسی حرکتی دست و مهارت نوشتن در دانش­آموزان با اختلال نوشتن رشدی است.

مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی (همبستگی) تعداد 20 دانش­آموز با اختلال نوشتن در رده سنی 9تا11 سال(3نفر دختر، 17 نفر پسر) به صورت غیر احتمالی وارد مطالعه شدند. عملکرد حسی - حرکتی دست از طریق آزمون­های مهارت حرکتی مینسوتا، سمز وینستاین، دینامومتر و پینچ گاج و مهارت دست­نویسی از طریق آزمون دست­نویسی مینسوتا ارزیابی گردیده و در نهایت داده­ها از طریق آزمون­های آماری همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: ارتباط معنی­داری بین مهارت حرکتی دست و حس لمس سبک/فشار با مهارت دست­نویسی مشاهده گردید(05/0>P)، اما بین قدرت گرفتن درشت و قدرت گرفتن ظریف دست با مهارت دست­نویسی ارتباط معنی­داری مشاهده نشد (05/0<P).

بحث و نتیجه­گیری: مهارت دست­نویسی ضعیف دانش­آموزان با اختلال نوشتن رشدی می­تواند در نتیجه عملکرد حسی حرکتی ضعیف دست آن­ها باشد، بنابراین توصیه می­شود از فن­های حسی و حرکتی نیز در درمان این افراد استفاده گردد.

کلید واژه­ها: اختلال نوشتن رشدی، مهارت دست­نویسی، عملکرد حسی - حرکتی دست

 

مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و یکم، شماره‌ دوم، ص 259-254،تابستان 1389

 

آدرس مکاتبه: تبریز، خیابان ولی­عصر، توانیر شمالی، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی، کدپستی: 5157635411، تلفن: 09122281046

Email: naser_havaei@yahoo.com
متن کامل [PDF 172 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb