دوره 34، شماره 7 - ( مهر 1402 )                   جلد 34 شماره 7 صفحات 372-361 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosayebi Z, Ghadirian F, Sohrabi M, Amooei M. COMPARING THE EFFECTIVENESS OF EMOTION REGULATION SKILL TRAINING BASED ON GROSS AND LINEHAN MODELS ON THE MENTAL HEALTH OF MOTHERS OF CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL COORDINATION DISORDER (DCD). Studies in Medical Sciences 2023; 34 (7) :361-372
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5977-fa.html
مسیبی زهرا، قدیریان فرناز، سهرابی مریم، آمویی مریم. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD). مجله مطالعات علوم پزشکی. 1402; 34 (7) :361-372

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5977-fa.html


دکتری تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، n.zamani1365@yahoo.com
چکیده:   (1108 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اختلال هماهنگی حرکتی یک اختلال عصبی مزمن است که از کودکی شروع می‌شود و در آن، پیام‌های مغزی به‌طور دقیق به بدن منتقل نمی‌شوند و برنامه‌ریزی حرکات و هماهنگی  تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اختلالات باعث مشکلاتی می‌شوند که هم‌زمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می‌گذارد و نه تنها سبب ناکارآمدی بیماران می‌شوند، بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا این پژوهش باهدف، مقایسه اثربخشی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های Gross و Linehan بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی حرکتی (DCD) انجام شد.
مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی در مراکز توان‌بخشی روزانه بهزیستی اصفهان بودند که در 6 ماه دوم سال 1401 به مراکز توان‌بخشی مراجعه و تشکیل پرونده دادند و از این تعداد، 3 گروه 12 نفری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل‌های گراس و مدل لینهان) و یک گروه کنترل تقسیم شدند و به پرسشنامه افسردگی،‌ اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) در دو مرحله پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش تحت آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان به‌صورت گروهی (در قالب آموزش و مهارت)، به مدت 2 ماه هفته‌ای 1 جلسه 60 دقیقه‌ای قرار گرفتند، اما در این مدت به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره دوسویه و سطح معنی‌داری 05/0< p و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد، آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر افسردگی، اضطراب و استرس با سطح معناداری کمتر از ۱ درصد مؤثر است (۰۱/۰ P≤). تفاوت معناداری بین دو شیوه‌ی درمان آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان بر سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی حرکتی وجود نداشت، ولی در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس و مدل لینهان با توجه به ماهیت آموزش مهارت‌ها بر سلامت روان مادران مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 572 kb]   (755 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

فهرست منابع
1. 1. Zamani N, Zamani S, Habibi M. A Comparison between the Efficacy of Dialectical Behavior Therapy and Cognitive Behavioral Therapy on the Mental Health of Mothers of Children with Special Needs. J Research Health 2019; 9 (7):677-85. URL: http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-691-en.html [URL]
2. Kogel RL. Consistent stress profile in mothers of children with autism. J Autism Dev Dis 2012; 22(2): 205-16. DOI: 10.1007/BF01058151 [DOI:10.1007/BF01058151] [PMID]
3. Mossbarger B. Is "Internet addiction" addressed in the classroom? A survey of psychology textbooks. Comput Hum Behav 2008; 24(2): 468-74. [DOI:10.1016/j.chb.2007.02.002]
4. Hankin CS. ADT-ID and its impact on the family. Drug Ben Trends 2021;13:15-6. DOI: 10.3928/0279-3695-19950301-05 [DOI:10.3928/0279-3695-19950301-05] [PMID]
5. Sanders JL, Morgan SM. Family stress and adjustment as perceived by parents of children with autism or Down syndrome: implications for intervention. Child Fam Behav Ther 1997; 19: 15-32. DOI:10.1300/J019v19n04_02 [DOI:10.1300/J019v19n04_02]
6. Rimehaug T. Change in mental health symptoms in families with nonresponding children referred to inpatient family units. Clin Child Psychol Psychiatry 2019;24(1):158-169. DOI: 10.1177/1359104518794239 [DOI:10.1177/1359104518794239] [PMID] [PMCID]
7. Mantel Ä, Örtqvist AK, Hirschberg AL, Stephansson O. Analysis of Neurodevelopmental Disorders in Offspring of Mothers With Eating Disorders in Sweden. JAMA Netw Open. 20224;5(1): e2143947. DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2021.43947 [DOI:10.1001/jamanetworkopen.2021.43947] [PMID] [PMCID]
8. Sajedi F, Vameghi R, Ali-Zad V, Malek-Khosravi G, Karimlou M, Ravarian A et al. Is Anxiety More Common in Mothers of Children with Cerebral Palsy?. Arch Rehabil 2011; 11:15-20. URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-679-en.html [Google Scholar]
9. Brand JS, Lawlor DA, Larsson H, Montgomery S. Association Between Hypertensive Disorders of Pregnancy and Neurodevelopmental Outcomes Among Offspring. JAMA Pediatr 2021;175(6):577-85. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2020.6856 [DOI:10.1001/jamapediatrics.2020.6856] [PMID] [PMCID]
10. Kroger C, Schweiger U, Valerij A, Ruediger K, Rudolf S, Reinecker, H. Effectiveness of dialectical behavior therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting. Behav Res Ther 2006; 44: 1211-7. DOI: 10.1016/j.brat.2005.08.012 [DOI:10.1016/j.brat.2005.08.012] [PMID]
11. Zamani N, Zamani S, Habibi M, Abedini S. Comparison in stress of caring mothers of children with developmental, external and internal disorders and normal children. J Research Health 2017; 7 (2):688-94. URL: http://jrh.gmu.ac.ir/article-1-886-en.html [Google Scholar]
12. Wang H, László KD, Gissler M, Li F, Zhang J, Yu Y, Li J. Maternal hypertensive disorders and neurodevelopmental disorders in offspring: a population-based cohort in two Nordic countries. Eur J Epidemiol 2021;36(5):519-30. DOI: 10.1007/s10654-021-00756-2 [DOI:10.1007/s10654-021-00756-2] [PMID] [PMCID]
13. Li M, Huang C, Yang W, Lee PMY, Liu Y, Lin R, Qin G, Yu Y, Zhou X, Li J. Evaluation of Hypertensive Disorder of Pregnancy and High Refractive Error in Offspring During Childhood and Adolescence. JAMA Netw Open 2023;6(4):e238694. DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2023.8694 [DOI:10.1001/jamanetworkopen.2023.8694] [PMID] [PMCID]
14. Du J, Li J, Liu X, et al. Association of maternal diabetes during pregnancy with high refractive error in offspring: a nationwide population-based cohort study. Diabetologia 2021;64(11):2466-77. DOI: 10.1007/s00125-021-05526z [DOI:10.1007/s00125-021-05526-z] [PMID]
15. Gupta VB. Comparison of parenting stress in different developmental disabilities. J Dev Phys Disabil 2007;19(4): 417-25. DOI:10.1007/s10882-007-9060-x [DOI:10.1007/s10882-007-9060-x]
16. Yang Z, Jin G, Li Z, et al. Global disease burden of uncorrected refractive error among adolescents from 1990 to 2019. BMC Pub Health 2021;21(1):1975. DOI: 10.1186/s12889-021-12055-2 [DOI:10.1186/s12889-021-12055-2] [PMID] [PMCID]
17. Zamani N, Farhadi M, Jamilian HR, Habibi M. Effectiveness of group dialectical behavior therapy (based on core distress tolerance and emotion regulation components) on Expulsive Anger and Impulsive Behaviors. Arak Med Univ J 2014; 17(92): 53-61. DOI: 10.5539/gjhs.v6n7p116 [DOI:10.5539/gjhs.v6n7p116]
18. Faden SY, Merdad N, Faden YA. Parents of Children with Neurodevelopmental Disorders: A Mixed Methods Approach to Understanding Quality of Life, Stress, and Perceived Social Support. Cureus 2023;15(4):e37356. DOI: 10.7759/cureus.37356. PMID: 37182086 [DOI:10.7759/cureus.37356] [PMID] [PMCID]
19. Zamani N, Ahmadi V, Ataaei Moghanloo V, Mirshekar S. Comparing the Effectiveness of two Therapeutic Methods of Dialectical Behavior Therapy and Cognitive Behavior Therapy on the Improvement of Impulsive Behavior in the Patients Suffering from Major Depressive Disorder (MDD) Showing a Tendency to Suicide. J Ilam Univ Med Sci 2014; 22 (5):45-54. URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1642-en.html [Google Scholar]
20. Sadeghi K, Saberi S M, Assareh M. Epidemiological Study of Psychiatric Disorder in Kermanshah Urban Residents. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2000; 6 (2 and 3):16-26. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1832-en.html [URL]
21. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol 2003; 85 (2): 348-62. DOI: 10.1037/0022-3514.85.2.348 [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348] [PMID]
22. Schutte NS, Malou JM, Thorsteinsson EB, Bhullar N, Rooke SEA. Meta-anaclitic investigation of the relationship between emotional intelligence and health. Per Individ Dif 2007; 42: 921-33. DOI: 10.1016/j.paid.2006.09.003 [DOI:10.1016/j.paid.2006.09.003]
23. Niarchou M, Cunningham AC, Chawner SJRA, Moulding H, Sopp M; IMAGINE-ID; Hall J, Owen MJ, van den Bree MBM. Psychopathology in mothers of children with pathogenic Copy Number Variants. J Med Genet. 2023;60(7):706-11. DOI: 10.1136/jmg-2022-108752 [DOI:10.1136/jmg-2022-108752] [PMID] [PMCID]
24. Gross JJ. Emotion and emotion regulation. In L. A. Pervin & O. P. John (Eds.). Handbook of personality: Theory and Research (2nd. Ed). New York: Gilford press; 1999. [Google Book]
25. Gross JJ, Munoz RF. Emotion regulation and mental health. Clin Psychol 1995; 2 (2): 151-66. DOI: 10.1111/j.1468-2850.1995.tb00036.x [DOI:10.1111/j.1468-2850.1995.tb00036.x]
26. Clarkin JF, Leavy KN, Kernberg OF, Lenzenwerger MF. Evaluating three treatments for borderline personality disorder. Am J Psychiatry 2007; 164: 922-928. DOI: 10.1176/ajp.2007.164.6.922 [DOI:10.1176/ajp.2007.164.6.922] [PMID]
27. Soler J, Pascual J, Tiana T, Barrachina J, Gich I, Alvarez E. Dialectical behavior therapy skills training compared to standard group therapy in borderline personality disorder. Behav Res Ther 2009; 47: 335-58. DOI: 10.1016/j.brat.2009.01.013 [DOI:10.1016/j.brat.2009.01.013] [PMID]
28. McQuillan A, Nicastro R, Guenot F, Girard M, Lisser C, Ferrero F. Intensive dialectical behavior therapy for outpatients with borderline personality disorder who are in crisis. Psych Serv 2005;556:193-7. DOI: 10.1176/appi.ps.56.2.193 [DOI:10.1176/appi.ps.56.2.193] [PMID]
29. Miller AL, Rathus JH, Linehan MM, Watzler S, Leigh E. Dialectical behavior therapy adapted for suicidal patients. J Psychiatr Pract 1997; (2): 76-86. [DOI:10.1097/00131746-199703000-00002]
30. Vanden Bosch LMC, Verhuel R, Schippers GM, Brink W. Dialectical Behavior therapy of borderline patient with and without substance use problems implementation and long-term effects. Addict Behav 2002; 27: 911-23. DOI: 10.1016/s0306-4603(02)00293-9 [DOI:10.1016/S0306-4603(02)00293-9] [PMID]
31. Mier-García JF, Ospina-Santa S, Orozco-Mera J, Ma R, Plaha P. Supramaximal versus gross total resection in Glioblastoma, IDH wild-type and Astrocytoma, IDH-mutant, grade 4, effect on overall and progression free survival: systematic review and meta-analysis. J Neurooncol 2023:1-1. doi: 10.1007/s11060-023-04409-0. [DOI:10.1007/s11060-023-04409-0] [PMID]
32. Gross JJ. Thompson RA. Emotion regulation: conceptual foundations. In: Gross JJ. Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press; 2007. [URL]
33. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety stress Scale (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behav Res Ther 1995; 33(3):335-43. DOI: 10.1016/0005-7967(94)00075-u [DOI:10.1016/0005-7967(94)00075-U] [PMID]
34. Antony MM, Bieling PJ, Cox BJ, Enns MW, Swinton RP. Psychometric properties of the 42-item and 21-item version of the depression anxiety stress scale in clinical group and a community sample. Psychol Assess 1998; 2:176-81. DOI: 10.1037/1040-3590.10.2.176 [DOI:10.1037/1040-3590.10.2.176]
35. Samani S, Jokar B. The reliability and validity of Depression, Anxiety, and Stress Scale. J Soc Sci Hum Shiraz Univ 2007; 26(3):65-75. [URL]
36. Gross JJ. Handbook of emotion regulation. New York, NY: Guilford Publications; 2013. 354 -97 [URL]
37. Linehan M. Skills training manual for treating borderline personality disorder. New York, NY: Guilford Publications; 1993; 839 -1153. [Google Scholar]
38. Bouvet C., Coulet A. Relaxation therapy and anxiety, self-esteem, and emotional regulation among adults with intellectual disabilities: A randomized controlled trial. J Intellec Disabil 2016;20:228-40. DOI: 10.1177/1744629515605942 [DOI:10.1177/1744629515605942] [PMID]
39. Javadian S R, Khaleghi L, Fathi M. The Effectiveness of Emotional Regulation Training on Negative Affect and Resilience of Mothers with Disabled Children. Iran J Psychiatry Nurs 2018; 6 (5):25-33. URL: http://ijpn.ir/article-1-1211-fa.html [Google Scholar]
40. Loevaas MES, Sund AM, Lydersen S, Neumer SP, Martinsen K, Holen S, Reinfjell T. Does the Transdiagnostic EMOTION Intervention Improve Emotion Regulation Skills in Children? J Child Fam Stud 2019; 28: 805-13. http://hdl.handle.net/11250/2631059 [DOI:10.1007/s10826-018-01324-1]
41. Littlewood M, Dagnan D, Rodgers J. Exploring the emotion regulation strategies used by adults with intellectual disabilities. Int J Dev Disabil 2018; 64: 204-211. DOI: 10.1080/20473869.2018.1466510 [DOI:10.1080/20473869.2018.1466510] [PMID] [PMCID]
42. Moradikia H, Arjmandnia A A, Ghobari Bonab B. Effectiveness of emotion regulation training on psychological well-being of Mothers of students with intellectual disability. Iran J Psychiatry Nurs 2016; 3 (1):51-60. URL: http://jpen.ir/article-1-173-fa.html [DOI:10.21859/jpen-0301195]
43. Goldin PR, Lee I, Ziv M, Jazaieri H, Heimberg RG, Gross JJ. Trajectories of change in emotion regulation and social anxiety during cognitive-behavioral therapy for social anxiety disorder. Behav Res Ther 2014; 56:7-15. DOI:10.1016/j.brat.2014.02.005 [DOI:10.1016/j.brat.2014.02.005] [PMID] [PMCID]
44. Bekelman DB, Hooker S, Nowels CT, Main DS, Meek P, McBryde C, et al. Feasibility and acceptability of a collaborative care intervention to improve symptoms and quality of life in chronic heart failure: Mixed methods pilot trial. J Palliat Med 2014; 17(2):145-51. DOI:10.1089/jpm.2013.0143 [DOI:10.1089/jpm.2013.0143] [PMID] [PMCID]
45. Li L, Zhu X, Yang Y, He J, Yi J, Wang Y, et al. Cognitive emotion regulation: Characteristics and effect on quality of life in women with breast cancer. Health Qual Life Outcomes 2015; 13(1):51. DOI:10.1186/s12955-015-0242-4 [DOI:10.1186/s12955-015-0242-4] [PMID] [PMCID]
46. Gresham D, Gullone E. Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personal Individ Differ 2012; 52(5):616-21. DOI:10.1016/j.paid.2011.12.016 [DOI:10.1016/j.paid.2011.12.016]
47. Nelis D, Quoidbach J, Hansenne M, Mikolajczak M. Measuring individual differences in emotion regulation: The Emotion Regulation Profile-Revised (ERP-R). Psychol Belg 2011; 51(1):49-91. DOI:10.1037/t50747-000 [DOI:10.1037/t50747-000]
48. Sabzaligol M, Kazemi A S. Comparing cognitive emotion regulation in two male groups; suffering from cancer and cancer free subjects. Med Sci 2016; 26 (4):256-63. URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1177-en.html [Goole Scholar]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb