دکتر محمد صاحب الزمانی [1] ، آمنه شکوری [2] ، لیلا آلیلو [3] ، دکتر علی رشیدی [4]
تاریخ دریافت 26/03/88، تاریخ پذیرش 10/06/88
چکیده
پیش زمینه و هدف: تعداد زیادی از مبتلایان به صرع در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آگاهی و آموزش صحیح دچار حوادث ناگوار می گردند که در صورت دریافت مراقبت کافی میتوانند مانند سایر افراد جامعه زندگی کنند و فعالیتهای روزمره زندگی خود را از سر گرفته و کمتر دچار عوارض جسمی و روانی ناشی از این بیماری قرار گیرند. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر آموزش خود مراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به
بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاهها ی علوم پزشکی تهران در سال 1387 بود.
مواد و روش کار: این کارآزمایی بالینی روی 120 بیمار که به طور تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شده بودند، انجام گردید . در مرحله اول اطلاعات مربوط به خصوصیات دموگرافیک، میزان آگاهی و نحوه عملکرد واحدهای مورد پژوهش دو گروه توسط پرسشنامه جمع آوری شد. سپس به گروه مورد، آموزش خود مراقبتی داده شد. مرحله دوم پژوهش که یک ماه پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد، طی آن بیماران با همان فرمهای اولیه ارزیابی شدند. گروه شاهد نیز یک ماه بعد دوباره توسط همان فرمهای اولیه ارزیابی شدند.
یافته ها: آزمون تی زوج نشان میدهد که بین نمرات آگاهی و عملکرد قبل و بعد از آموزش در گروه مورد اختلاف معنیدار وجود دارد ( 001/0>p)
(افزایش حدود 76 درصد). اما در گروه شاهد اختلاف معنیداری بین دو آزمون وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی به بیماران مصروع، سبب افزایش آگاهی و عملکرد آنان شده، همچنین موجب صرف جویی در وقت، انرژی، تشویق بیمار به مراقبت از خود و مانع از بستری شدن مکرر و نیاز برای ادامه درمان گردید.
کلید واژه ها: آموزش خود مراقبتی، آگاهی، عملکرد، بیماران صرعی
مجله پزشکی ارومیه، دوره بیستم، شماره چهارم، ص 289-28 4 ، زمستان 1388
آدرس مکاتبه: ارومیه، ستاد مرکز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تلفن:2236501-0441
Email: Aliarmini@gmail.com[1] استادیار مدیریت خدمات بهداتشی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
[2] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، بیمارستان امام خمینی تهران
[3] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
[4] استادیار اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |