دوره 30، شماره 9 - ( آذر 1398 )                   جلد 30 شماره 9 صفحات 752-744 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari R, Alipour S, Meghdari A, Shehni Yailagh M. THE IMPACT OF SOCIAL ROBOTS INTERVENTION ON IMPROVING THE EXECUTIVE FUNCTIONS IN CHILDREN WITH AUTISM DISORDER. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (9) :744-752
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4906-fa.html
حیدری روزیتا، عالی پور سیروس، مقداری علی، شهنی ییلاق منیجه. تأثیر مداخله ربات‌های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (9) :744-752

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4906-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، dralipour.sirous@gmail.com
چکیده:   (3790 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اوتیسم یک اختلال فراگیر رشدی است که شامل چالش‌های مداوم در تعاملات اجتماعی، گفتار، ارتباط غیرکلامی و رفتارهای محدود و تکراری می‌شود. هدف پژوهش حاضر تأثیر مداخله ربات­های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می‌باشد.
مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه می‌باشد، نمونه موردمطالعه این پژوهش را 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه‌کننده به مرکز کاردرمانی اختلال اوتیسم شهر تهران تشکیل می‌دادند که با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس در دامنه سنی 6 تا 9 سال انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. برای ارزیابی این کودکان از آزمون کارکردهای اجرائـی، آزمون عملکرد پیوسته و برای مداخله از ربات‌های اجتماعی نائو در 12 جلسه استفاده شد. برای آزمایش فرضیه‌ها از روش‌های کواریانس چند متغیری استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ربات‌های اجتماعی بر کارکردهای اجرایی (توجه و بازداری پاسخ) کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مثبت دارد (001/0>p، 93/0η =).
بحث و نتیجه‌گیری: این یافته‌ها بر نقش فن‌آوری‌های جدید به‌خصوص ربات‌ها در توانمندسازی و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک تأکید دارد.
متن کامل [PDF 537 kb]   (1571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb