پیشزمینه و هدف: یکی از جدیترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئتورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئتمندانه آگاهی داشتن از خود، تواناییها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهنآگاهی، رایجترین آن آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئتورزی در دانشجویان مضطرب بود.
روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهنآگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه بهتصادف در گروههای آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئتورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیشآزمون تکمیل کردند.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که روش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئتورزی تأثیر داشته است (001/0P<،064/35F=). بین آموزش ذهنآگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنیدار مشاهده شد (001/0P<،F=6/823.) درنهایت 67 درصد واریانس جرئتورزی بهوسیله MBSR تبیین میشود.
بحث و نتیجهگیری: روش آموزش ذهنآگاهی در افزایش جرئتورزی و کاهش اضراب بهطور معنیداری اثربخشتر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |