دوره 28، شماره 2 - ( ماهنامه اردیبهشت 1396 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 129-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Ghaeni M, Hashemian K, Mojtabaei M, majd ara E, Aghabeiki A. The effect of mindfulness training (MBSR) on the increasing assertiveness among anxious students . Studies in Medical Sciences 2017; 28 (2) :119-129
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3741-fa.html
عرب قائنی ماریه، هاشمیان کیانوش، مجتبایی مینا، مجدآرا الهه، آقابیکی آتوسا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرات ورزی در دانشجویان مضطرب. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1396; 28 (2) :119-129

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3741-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران ، m.arabghaeni@gmail.com
چکیده:   (11728 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: یکی از جدی­ترین مشکلات نوجوانان و جوانان عدم وجود رفتار جرئت­ورزانه است، لازمه داشتن رفتار جرئت­مندانه آگاهی داشتن از خود، توانایی­ها و ادراک مؤثر از محیط است. در میان روش آموزش ذهن­آگاهی، رایج­ترین آن آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر افزایش جرئت­ورزی در دانشجویان مضطرب بود.

روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان مینودشت بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهن­آگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه به‌تصادف در گروه­های آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرئت­ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون، و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیش‌آزمون تکمیل کردند.

یافته‌ها: تحلیل داده­ها با استفاده آر روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که روش ذهن­آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرئت­ورزی تأثیر داشته است (001/0P<،064/35F=). بین آموزش ذهن­آگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنی­دار مشاهده شد (001/0P<،F=6/823.) درنهایت 67 درصد واریانس جرئت­ورزی به‌وسیله MBSR تبیین می­شود.

بحث و نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن­آگاهی در افزایش جرئت­ورزی و کاهش اضراب به‌طور معنی­داری اثربخش‌تر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.

متن کامل [PDF 502 kb]   (9260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb