پیشزمینه و هدف: مراقبت بهداشت دهانی بخش اساسی از درمانهای دندانپزشکی برای بیمارانی است که سابقه بیماریهای التهابی دهان و دندان دارند. مهمترین قدم در ایجاد همکاری بیمار، آموزش روشهای رعایت بهداشت دهانی میباشد دراینبین عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند ازجمله میزان رضایت بیماران، سن و نیز جنس آنها. تحقیق حاضر باهدف بررسی میزان رضایت بیماران از روشهای آموزشی و نیز تعیین میزان تأثیر سن و جنس این بیماران بر یادگیری آنها از این آموزشها صورت میگیرد.
مواد و روش کار: از بیماران مراجعهکننده به کلینیک، از افرادی که علاقهمند به شرکت در مطالعه بودند، آزمون گرفته شد و افرادی که نمره 2 و یا کمتر اخذ نمودند در این مطالعه شرکت داده شدند. بیماران با رده سنی 18 سال به بالا بهصورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند و در هر گروه 90 نفر حضور داشتند. برای گروه اول آموزش به شکل شفاهی ارائه شد. برای گروه دوم علاوه بر آموزش شفاهی، از نشان دادن روی مدل دندانی نیز استفاده شد. برای گروه سوم پس از انجام دادن مراحل آموزش شفاهی و نشان دادن مراحل بهداشت دهانی روی مدل دندانی یک آزمون بهداشت دهانی مطابق چکلیست (ضمیمه الف) گرفتهشده و اشکالات بیمار اصلاح و سپس مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. برای گروه چهارم علاوه بر روشهای مذکور در گروههای قبلی در داخل دهان خود بیمار نیز آموزش صورت گرفت سپس مانند گروه سوم مطابق چکلیست آزمون بهداشت دهانی گرفته شد و اشکالات بیمار اصلاح و مجدداً توسط چکلیست ارزیابی و نتایج ثبت گردید. از تمامی گروهها بلافاصله بعد از آموزش، آزمون گرفته شد و این آزمون شش ماه بعد تکرار شد و دادهها ثبت شد. در ضمن گروههای چهارگانه سالومون جهت حذف اثر هاثورن نیز در این مطالعه صورت گرفت.
یافتهها: با توجه به تحقیق انجامشده، عوامل بیشماری میتوانند بر جریان یادگیری و روشهای کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر داشته باشند. در تعیین بهترین گروه، سن، جنس و میزان یادگیری فرد نیز دخیل است. طبق این پژوهش تفاوت معنیدار آماری بین یادگیری خانمها و آقایان وجود ندارد. همچنین ضریب همبستگی نمرات و سن نشان میدهد با افزایش سن یادگیری بهتر میشود. در مورد رضایت بیماران از آموزشهای ارائهشده نیز میتوان به این مورداشاره کرد که با بهتر شدن نوع آموزش رضایت بیماران افزایش یافته است.
بحث و نتیجهگیری: با بهتر شدن نحوه آموزش میزان رضایت بیماران بیشتر میشود و در پایان به این نتیجه میرسیم که بین میزان یادگیری با روشهایی که در آنها از آموزش عملی استفاده میشود ارتباط معنیدار وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |