دوره 26، شماره 8 - ( ماهنامه آبان 1394 )                   جلد 26 شماره 8 صفحات 681-689 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadighi Alvandi M, Ghamkhari Nejad G, Shahabi P, Hosseinpour M, Ghaderi Pakdel F. INVESTIGATING THE EFFECT OF MULTI-WALLED CARBON NANOTUBES ON BRAIN WAVES IN RATS. J Urmia Univ Med Sci. 2015; 26 (8) :681-689
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3105-fa.html
صدیقی الوندی مینا، غمخواری‌نژاد غزاله، شهابی پرویز، حسین پور مینا، قادری پاکدل فیروز. بررسی اثر نانولوله‌های کربنی چند دیواره بر امواج مغزی در موش صحرایی. مجله پزشکی ارومیه. 1394; 26 (8) :681-689

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3105-fa.html


کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز-ایران ، Gh_Ghamkhar@yahoo.com
چکیده:   (2427 مشاهده)

تاریخ دریافت 28/04/1394 تاریخ پذیرش 29/06/1394

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: تغییرات توان زیر باند‌های امواج مغزی درنهایت به شکل تظاهرات بالینی بروز می‌کند. نسبت توان تتا به آلفا مقیاس قابل‌اعتمادی برای سنجش اختلالات مرتبط با یادگیری می‌باشد. با توجه به کاربرد نانولوله‌های کربنی چند دیواره در علوم اعصاب، در این مطالعه اثر این ماده بر امواج مغزی و اثر احتمالی آن بر یادگیری از طریق تجزیه‌و‌تحلیل توان زیرباندهای امواج مغزی موردبررسی قرار گرفت.

مواد و روش کار: در این مطالعه تجربی، 10 سر موش صحرایی نر ویستار (300-280 گرم، 4 الی 6 ماهه) در قالب یک گروه دریافت‌کننده نانولوله موردبررسی قرار گرفتند. به‌منظور ثبت امواج مغزی، الکترودها در قشر پیشانی و پس‌سری کاشته شدند. سیگنال‌های مغزی، 15 دقیقه قبل و 15 دقیقه بعد از تزریق mg/kg 1 سوسپانسیون نانولوله کربنی ثبت شدند.

یافته‌ها: پس از تزریق سوسپانسیون، توان زیرباندهای گاما و تتا و نسبت توان زیرباند تتا به آلفا در بازه‌های زمانی پس از تزریق نسبت به ثبت پایه (کنترل) کاهش معنی‌داری نشان دادند (001/0>P). تغییر معنی‌داری در توان زیرباندهای آلفا و بتا مشاهده نشد (05/0<P).

بحث: نتایج این مطالعه نشان داد نانولوله‌های کربنی چند دیواره توان زیر باندهای 'گاما و تتا و نسبت توان زیر باند تتا به آلفا را کاهش می‌دهند و احتمالاً می‌توانند منجر به بروز اختلالات مرتبط با یادگیری و حافظه شوند.

 

متن کامل [PDF 291 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: فیزیولوژی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb