دوره 26، شماره 11 - ( ماهنامه بهمن 1394 )                   جلد 26 شماره 11 صفحات 948-959 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjani Z, Babapour Kheiroddin J, Noorazar S G, soruri M. THE EFFECTIVENESS OF HABIT REVERSAL TECHNIQUES TRAINING ON REDUCTION INTENSITY, FREQUENCY, COMPLEXITY AND INTERFERENCE OF TOURETTE SYNDROME AND MOTOR TICS. J Urmia Univ Med Sci. 2016; 26 (11) :948-959
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2952-fa.html
خانجانی زینب، باباپور خیرالدین جلیل، نورآذر سیدغلامرضا، سروری محسن. اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت ، فراوانی ، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی. مجله پزشکی ارومیه. 1394; 26 (11) :948-959

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2952-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه تبریز ، soruri_mohsen@yahoo.com
چکیده:   (2300 مشاهده)

پیش‌زمینه وهدف:اختلالات تیک ازجملهمهم‌ترین اختلالات دوران کودکی است که در صورت عدم درمان و بهبودیمی‌تواند زندگی حال و آینده کودکان مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونه‌سازی عادت در کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک‌های حرکتی صورت گرفته است.

مواد و روش‌ کار: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه استفاده شده است. شرکت‌کنندگان این پژوهش را 3 پسر 7 تا 12 ساله از مراجعه‌کنندگان به کلینیک روان‌پزشکی شهر تبریز تشکیل دادند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و پس از مصاحبه تشخیصی مبتلا به سندرم تورت (1 نفر) و تیک حرکتی (2 نفر) تشخیص داده و بر اساس ملاک‌های ورود و احراز شرایط پژوهش انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه‌سازی عادت را به‌صورت انفرادی در طی 8 جلسه دریافت کردند که این جلسات دو بار در هفته، هر جلسه به مدت 60 دقیقه و در طول 1 ماه تشکیل شدند. تغییرات درمانی، درصد بهبودی و اندازه اثر درمان توسط مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS) به دست آمد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونه‌سازی عادت باعث کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک‌های حرکتیمی‌شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود.

بحث و نتیجه‌گیری: کودکان مبتلا به انواع اختلالات تیک و خانواده‌هایآن‌هامی‌توانند با یادگیریمجموعه‌ای از فنون رفتاری کاهش و بهبودیقابل‌ملاحظه‌ای را در تیک‌ها شاهد باشند. آموزش فنون وارونه‌سازی عادت یکی از درمان‌هایمؤثر رفتاری برای این گروه از اختلالات می‌باشد.

متن کامل [PDF 657 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb