دوره 26، شماره 3 - ( ماهنامه خرداد 1394 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 205-214 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi S, Faridaalaee G, Rahmani S H A, Taghavi F. THE PATIENTS' SATISFACTION OF EMERGENCY WARDS FUNCTION OF IMAM KHOMEINI EDUCATIONAL AND TREATMENT CENTER. J Urmia Univ Med Sci. 2015; 26 (3) :205-214
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2805-fa.html
احمدی سجاد، فریداعلائی ، غلامرضا، رحمانی سیدحسام، تقوی فرید. رضایت‌مندی بیماران از عملکرد بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه. مجله پزشکی ارومیه. 1394; 26 (3) :205-214

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2805-fa.html


استاديار طب اورژانس، بخش اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، Rahmani_h@umsu.ac.ir
چکیده:   (2750 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: رضایت بیمار در فرآیند مراقبت بهداشتی درمانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. تردیدی نیست که میزان رضایت بیمار منعکس‌کننده قابلیت و توانایی پزشک و کارکنان درمان یا کیفیت درمان است. ارزیابی رضایت بیمار به دریافت موارد نارسا و یافتن تدابیر لازم و انجام اقدامات ضروری برای حل مشکلات موجود می‌انجامد که ارتقا سطح مراقبت را به‌طور دائم امکان‌پذیر می‌سازد. این مطالعه میزان رضایت‌مندی بیماران از اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه را بررسی نموده است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در بهار ۱۳۹۳ در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد.۵۰۰ نفر از افرادی که به علل مختلف نیاز به خدمات درمانی اورژانسی داشتند و به این بخش مراجعه کرده بودند از طریق پرسشنامه موردبررسی قرار گرفتند. نتایج به‌صورت آمار توصیفی ارائه شدند و از طریق نرم‌افزار آماری ۱۸spss- مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بیش‌ترین درصد رضایت به ترتیب مربوط به نحوه برخورد پزشک (۸۱ درصد)، موجود بودن دارو و تجهیزات پزشکی (۶/۷۸ درصد) و سرعت حضور پزشک بر بالین در بدو ورود به اورژانس (۴/۶۹ درصد) و کمترین درصد رضایت مربوط به مکان جهت انتظار و نشستن در محوطه اورژانس (۵۰ درصد)، حضور به‌موقع بیماربر (۴/۲۴ درصد) و پذیرش سریع و به‌موقع در اورژانس (۴/۱۷ درصد) بود.

بحث و نتیجه‌گیری: ‌یافته‌های مطالعه حاضر نشان‌دهنده لزوم توجه بیشتر به فضای فیزیکی و امکانات رفاهی، جذب و تأمین نیروی انسانی موردنیاز، تأمین امکانات جانبی و کاهش زمان انتظار پذیرش در بخش اورژانس را آشکار می‌سازد.

 

متن کامل [PDF 256 kb]   (684 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb