دوره 26، شماره 3 - ( ماهنامه خرداد 1394 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 194-204 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshari A, Amiri S, Neshat Doost H T, Rezaie F. COMPARING EFFECTIVENESS OF GROUP EMOTION-FOCUSED COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY AND GROUP COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY ON CHILDREN WITH SOCIAL ANXIETY DISORDER. J Urmia Univ Med Sci. 2015; 26 (3) :194-204
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2804-fa.html
افشاری افروز، امیری شعله، نشاط دوست حمیدطاهر، رضایی فاطمه. مقایسه اثربخشی گروه‌درمانی شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) و گروه‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT) بر اختلال اضطراب اجتماعی کودکان. مجله پزشکی ارومیه. 1394; 26 (3) :194-204

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2804-fa.html


استاديار روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه االزهرا (س)، تهران، ایران ، afroozafshari@gmail.com
چکیده:   (5124 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلالات شایع کودکی و نوجوانی است که عدم توجه به درمان آن منجر به ازمان اختلال، تبدیل و یا همراه شدن آن با سایر مشکلات روان‌پزشکی در بزرگ‌سالی می‌گردد. لذا اقدامات به‌موقع در مورد این اختلال با استفاده از درمان‌های مؤثر، به نفع کودک، خانواده و جامعه می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثرگذاری درمان‌های شناختی-رفتاری (CBT) و شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) بر اختلال اضطراب اجتماعی کودکان 9-13 ساله شهر اصفهان بود.

مواد و روش: این پژوهش از نوع تجربی و با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه صورت گرفت. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه کودکان 9-13 ساله‌ی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش شامل 36 کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (18 دختر و 18 پسر) بود که به‌طور تصادفی به سه گروه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، شناختی-رفتاری هیجان مدار (ECBT) و گروه گواه (بدون درمان) اختصاص داده شدند. از آزمودنی‌ها پیش از درمان، پس از اتمام درمان و سه ماه بعد از درمان آزمون‌های SCARED (سنجش اضطراب) و CEMS (مدیریت خشم و غم) گرفته شد. به والدین آن‌ها نیز پرسشنامه SCARED در هر سه مرحله ارائه شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 و به روش انکوا با تکرار و مقایسه‌های زوجی t و یا روش غیرپارامتریک کروسکال والیس و مان ویتنی یو، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد که هر دو درمان (CBT و ECBT) در مقایسه با گروه گواه، در هر دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری، منجر به کاهش اضطراب اجتماعی، نمره کل اضطراب و تنظیم نایافتگی غم کودکان شد و از این نظر تفاوت معنی‌داری بین دو گروه نبود. همچنین درمان هیجان مدار به‌طور معنی‌داری در مقایسه با گروه گواه منجر به کاهش علائم تنظیم نایافتگی خشم و بازداری غم و افزایش مقابله مؤثر با خشم و غم شد و از این نظر با درمان شناختی رفتاری متفاوت بود (05/0>p).

نتیجه‌گیری: در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی، بین درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) و شناختی رفتاری هیجان مدار (ECBT) ازنظر تأثیرگذاری بر اضطراب و تنظیم نایافتگی غم تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد، اما درمان هیجان مدار منجر به بهبود مدیریت هیجانات منفی (خشم و غم) شد و ازاین‌جهت نسبت به CBT، ارجحیت دارد. لذا استفاده از این درمان خصوصاً در مواردی که کودک علاوه بر اضطراب، در مدیریت سایر هیجانات منفی نیز مشکل دارد، به درمانگران کودک توصیه می‌گردد.

 

متن کامل [PDF 256 kb]   (1311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پزشکی ارومیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | URMIA MEDICAL JOURNAL

Designed & Developed by : Yektaweb