دوره 24، شماره 3 - ( ماهنامه خرداد 1392 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 169-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanaei Nasab H, Tavakoli R, Farrokhian A, Karimi Zarchi A A, Haji Amini Z. THE EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTION WITH THE HEALTH BELIEF MODEL ON KNOWLEDGE, PERCEPTIONS AND SELF-EFFICACY AMONG ADOLESCENT OF HIGH SCHOOL GIRLS ABOUT OSTEOPOROSIS, TEHRAN, IRAN 2010-2011. Studies in Medical Sciences 2013; 24 (3) :163-169
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1656-fa.html
سنایی نسب هرمز، توکلی رضا، فرخیان اسماء، کریمی زارچی علی اکبر، حاجی امینی زهرا. بررسی تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر مقطع دبیرستان منطقه یک شهر تهران در زمینه بیماری استئوپروز در سال 1389. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1392; 24 (3) :163-169

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1656-fa.html


دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) ، sanian20@yahoo.co.in
چکیده:   (11612 مشاهده)

پیش زمینه و هدف: استئوپروز به عنوان یک بیماری خاموش درنظر گرفته شده است زیرا به آرامی و بدون هیچ علامتی استخوان‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داشتن آگاهی و عقاید صحیح بهداشتی می‌تواند در بکارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری تأثیر داشته باشد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر در زمینه بیماری استئوپروز انجام گردید.

مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 نفر از دختران نوجوان مقطع دبیرستان یکی از شهرک‌های منطقه یک شهر تهران در سال 1389 انجام گردید، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای روا و پایا شده و مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، اجزاء مدل اعتقاد سلامت و خودکارآمدی بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس سازه‌های مدل اعتقاد سلامت و با استفاده از روش‌های آموزش مستقیم و غیرمستقیم انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss15 و آزمون آماری تی زوجی انجام گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر و مقایسه میانگین‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره آگاهی دانش آموزان دختر قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (05/0p<). همچنین در خصوص سازه‌های مدل اعتقاد سلامت بین میانگین نمرات ( حساسیت درک شده، موانع درک شده فعالیت بدنی، خودکارآمدی کلسیم و خودکارآمدی فعالیت بدنی قبل و بعد از مداخله آموزشی ) تفاوت معنی‌داری دیده شد (05/0p<).

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مداخله آموزشی انجام شده با مدل اعتقاد سلامت که منجر به افزایش آگاهی، حساسیت درک شده و رفع موانع درک شده فعالیت بدنی و خودکارآمدی دریافت کلسیم و فعالیت بدنی در راستای پیشگیری از بیماری استئوپروز گردید پیشنهاد می‌شود برای ارتقاء آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر مداخله آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد سلامت انجام گردد.

 

متن کامل [PDF 124 kb]   (3390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb