پیش زمینه و هدف: استئوپروز به عنوان یک بیماری خاموش درنظر گرفته شده است زیرا به آرامی و بدون هیچ علامتی استخوانهای فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. داشتن آگاهی و عقاید صحیح بهداشتی میتواند در بکارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری تأثیر داشته باشد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر در زمینه بیماری استئوپروز انجام گردید.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 نفر از دختران نوجوان مقطع دبیرستان یکی از شهرکهای منطقه یک شهر تهران در سال 1389 انجام گردید، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای روا و پایا شده و مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، اجزاء مدل اعتقاد سلامت و خودکارآمدی بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس سازههای مدل اعتقاد سلامت و با استفاده از روشهای آموزش مستقیم و غیرمستقیم انجام گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss15 و آزمون آماری تی زوجی انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر و مقایسه میانگینها نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمره آگاهی دانش آموزان دختر قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (05/0p<). همچنین در خصوص سازههای مدل اعتقاد سلامت بین میانگین نمرات ( حساسیت درک شده، موانع درک شده فعالیت بدنی، خودکارآمدی کلسیم و خودکارآمدی فعالیت بدنی قبل و بعد از مداخله آموزشی ) تفاوت معنیداری دیده شد (05/0p<).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مداخله آموزشی انجام شده با مدل اعتقاد سلامت که منجر به افزایش آگاهی، حساسیت درک شده و رفع موانع درک شده فعالیت بدنی و خودکارآمدی دریافت کلسیم و فعالیت بدنی در راستای پیشگیری از بیماری استئوپروز گردید پیشنهاد میشود برای ارتقاء آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر مداخله آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد سلامت انجام گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |