پیش زمینه و هدف: امروزه با توجه به نقش بسیار مهم اینترنت در زمینههای مختلف از جمله امور پژوهشی، مسئله اضطراب اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه متغیرهای شخصیتی با اضطراب اینترنتی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و آزاد واحد ساری انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تشکیل دادند. از بین این افراد 342 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامههایی مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و فرم 60 سؤالی پرسشنامه نئو و پرسشنامه اضطراب اینترنتی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمونتی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) استفاده شد.
یافتهها: دانشجویان مورد مطالعه از سطح اضطراب اینترنتی پایینتر از حد متوسط برخوردار بودند (P<0/0.000) . روان نژندی با اضطراب اینترنتی رابطه معنادار معکوس داشت (r=-0.26, P <0.05) ، برونگرایی، باز بودن نسبت به تجربهها، توافق با دیگران و وجدانی بودن با اضطراب اینترنتی رابطه معنادار مستقیم داشت . از بین پنج متغیر شخصیتی، فقط رواننژندی و با وجدان بودن قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب اینترنتی را داشتند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه رواننژندی و باوجدان بودن از ویژگیهای پنجگانه شخصیتی نئو قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب اینترنتی را دارند، میتوان مبتنی بر این دو ویژگی برای پیشگیری از ابتلا به اضطراب اینترنتی بهره جست.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |