دوره 23، شماره 1 - ( دوماهنامه فروردین -اردیبهشت 1391 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 40-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

Shahriary ُ, Sohrabi Haghdoust I, Amniattalab A, Ghavam F. A STUDY OF ALUMINUM CHLORIDE CHRONIC EFFECTS ON GLOMERULAR BASEMENT MEMBRANE ULTRASTRUCTURE, MORPHOLOGY AND MORPHOMETRY OF RABBIT RENAL TISSUES. Studies in Medical Sciences 2012; 23 (1) :32-40
شهریاری شهرام، سهرابی حقدوست ایرج، امنیت طلب امیر، قوام فرخ. بررسی اثرات مزمن کلرید آلومینیوم بر فراساختمان غشای پایه گلومرولی، مورفولوژی و مورفومتری بافت‌های کلیوی خرگوش . مجله مطالعات علوم پزشکی. 1391; 23 (1) :32-40

دانشکده دامپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدارومیه ، a.amniattalab@iaurmia.ac.ir

پیش زمینه و هدف: آلومینیوم دارای اثرات سوء زیاد بر ساختارهای بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و حتی اختلالات رفتاری می‌باشد. هدف از این بررسی ارزیابی توأم تغییرات فراساختاری، مورفولوژی ومورفومتری ناشی از تزریق طولانی مدت کلرید آلومینیوم بر روی کلیه خرگوش می‌باشد.

مواد و روش کار: خرگوش‌ها به دو گروه تحت مطالعه و کنترل تقسیم شدند به گروه تحت مطالعه مقدار 12.5mg/kg کلراید آلومینیوم و به گروه کنترل نیز به همان مقدار آب دی یونیزه به صورت داخل صفاقی و به مدت هفت هفته و در شرایط بیهوشی تزریق شد. آماده سازی بافتی برای میکروسکوپ نوری و الکترونی به روش استاندارد به عمل آمد مطالعات کیفی و کمی (مورفولوژی و مورفومتری) بر روی تصاویر تهیه شده انجام شد. مطالعات کمی با استفاده از آنالیز آماری مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: متسع شدن توبول‌ها، ارتشاح شدید لنفوسیتی و فیبروزه شدن نسوج کلیوی (مورفولوژی)، آسیب قابل توجه به سد فیلتراسیون و افزایش ضخامت غشاء پایه و رسوب ذرات الکترون سخت در آن و کاهش میکروپرزها و واکوئوله شدن سیتوپلاسم توبول‌های پروگزیمال (فراساختاری) و معنی‌دار بودن قطر متوسط اجزای بافتی کلیه (05/0p<) و معنی‌دار بودن متوسط ضخامت اجزای غشای پایه گلومرولی (05/0p<) (مورفومتری) حاصل شد.

بحث و نتیجه گیری: مطالعات گذشته نشان دهنده اثر آلومینیوم در ارگانل‌های سلولی بافت‌های مختلف متفاوت است نتایج این بررسی نشان دهنده تغییرات در اجزای غشای پایه گلومرولی، میکروپرزها،غشای هسته،میتوکندری و سیتوپلاسم سلول‌های توبولی می‌باشد. به نظر می‌رسد این تغییرات ناشی از تولید رادیکال‌های آزاد، پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی و حتی تغییرات DNA هسته باشد.