دوره 31، شماره 12 - ( اسفند 1399 )                   جلد 31 شماره 12 صفحات 927-933 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز ، shiriali16@yahoo.com
چکیده:   (521 مشاهده)
پیش­زمینه و هدف: اعتیاد اینترنتی یکی از بزرگ­ترین مشکلات جوامع بشری است. اهدف از این مطالعه بررسی اثر­بخشی درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی بر کاهش وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانش­آموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی بود.
مواد و روش کار: این پژوهش نیمه­آزمایشی و با استفاده از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر مبتلا به اعتیاد اینترنتی هنرستان­های دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بود. برای به­دست آوردن نمونه از میان نواحی پنج­گانه آموزش و پرورش شهر تبریز، یک ناحیه و سپس یک هنرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد و در ادامه دانش­آموزان دارای ملاک­های ورود به پژوهش با روش غربال­گری انتخاب و از میان آنان تعداد 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه­های 20 نفره در 2 گروه آزمایشی و گواه به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی هشت هفته درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی دریافت کرد و در این مدت گروه گواه هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده­ها از آزمون تشخیصی 20 گویه­ای اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسش­نامه تنظیم شناختی هیحان استفاده شد. داده­های گرد­آوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند­متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: تحلیل داده­های به­دست آمده از مقایسه پس­آزمون دو گروه نشان داد که نمرات وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی­داری دارند (01/0=P).
بحث و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی موجب کاهش علائم وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانش­آموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی می­شود.
متن کامل [PDF 246 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانپزشکی