دوره 31، شماره 12 - ( اسفند 1399 )                   جلد 31 شماره 12 صفحات 927-933 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, Hashme Nosratabad T, ESmaeilpour K, Shiri A. Effectiveness of Emotion Efficacy Therapy on Internet Dependency and Negative Cognitive Emotion Regulation Strategies among Students Addicted to Internet: A Quasi-Experimental Design. Stud Med Sci. 2021; 31 (12) :927-933
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5279-fa.html
بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج، اسماعیل پور خلیل، شیری علی. اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1399; 31 (12) :927-933

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5279-fa.html


دانشگاه تبریز ، shiriali16@yahoo.com
چکیده:   (397 مشاهده)
پیش­زمینه و هدف: اعتیاد اینترنتی یکی از بزرگ­ترین مشکلات جوامع بشری است. اهدف از این مطالعه بررسی اثر­بخشی درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی بر کاهش وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانش­آموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی بود.
مواد و روش کار: این پژوهش نیمه­آزمایشی و با استفاده از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر مبتلا به اعتیاد اینترنتی هنرستان­های دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بود. برای به­دست آوردن نمونه از میان نواحی پنج­گانه آموزش و پرورش شهر تبریز، یک ناحیه و سپس یک هنرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد و در ادامه دانش­آموزان دارای ملاک­های ورود به پژوهش با روش غربال­گری انتخاب و از میان آنان تعداد 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه­های 20 نفره در 2 گروه آزمایشی و گواه به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی هشت هفته درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی دریافت کرد و در این مدت گروه گواه هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده­ها از آزمون تشخیصی 20 گویه­ای اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسش­نامه تنظیم شناختی هیحان استفاده شد. داده­های گرد­آوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند­متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: تحلیل داده­های به­دست آمده از مقایسه پس­آزمون دو گروه نشان داد که نمرات وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی­داری دارند (01/0=P).
بحث و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر کار­آمدی هیجانی موجب کاهش علائم وابستگی به اینترنت و راهبردهای ناسازگار شناختی تنظیم هیجان در دانش­آموزان مبتلا به اعتیاد اینترنتی می­شود.
متن کامل [PDF 246 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانپزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول