دوره 34، شماره 9 - ( آذر 1402 )                   جلد 34 شماره 9 صفحات 551-535 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-3712-2


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami J, Goodarzi R, Abdollahpour Z. A REVIEW OF LEXICAL BUNDLES IN RESEARCH ARTICLES ACROSS HARD SCIENCES DISCIPLINES INCLUDING MEDICAL SCIENCES. Studies in Medical Sciences 2023; 34 (9) :535-551
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-6010-fa.html
غلامی جواد، گودرزی رویا، عبداله پور زینب. مروری منظم بر گروههای واژگانی در مقالات تحقیقاتی در رشته‌های علوم سخت از جمله علوم پزشکی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1402; 34 (9) :535-551

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-6010-fa.html


گروه زبان انگلیسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران ، j.gholami@urmia.ac.ir
چکیده:   (1390 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: اهمیت عبارت  «منتشر کن یا نابود شو » در محیط های دانشگاهی، به دلیل نقشی که در میزان دستاوردهای دانشگاه در سراسر جهان می تواند داشته باشد، بویژه برای اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشکلی غیرقابل انکار است. برای برطرف کردن مشکلات در زمینه انتشار مقالات، نویسندگان دانشگاهی باید به مجموعه دانش زبانی (مانند گروههای واژگانی) تسلط داشته باشند، که عنصر اصلی نوشتار علمی است و جهت نوشتن مقالات پژوهشی قابل انتشار ضروری است.
روش‌ کار: مطالعه حاضر به بررسی ۸۵ مقاله تحقیقی تجربی می‌پردازد که برای استخراج گروههای واژگانی چهار کلمه‌ای پر تکرار، منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۱ در مجلات با نمایه " I.S.I " و "Scopus" در رشته‌های مختلف علوم سخت از جمله علوم پزشکی انجام شده است. علاوه بر این، فهرستی از گروههای واژگان چهار کلمه‌ای عمومی دانشگاهی در بخش‌های مختلف مقالات پژوهشی علوم سخت ارائه می‌کند که می‌تواند به عنوان فهرست مرجع گروههای واژگان عمومی برای نوشتن مقالات پژوهشی در علوم سخت استفاده شود.
یافته‌ها: این بررسی مروری نشان داد که در هر رشته، متخصصین از گروههای واژگانی مختص همان رشته استفاده می‌کنند. همچنین یافته ها نشان داد که نوشتارهای آکادمیک از نظر ساختار گروههای واژگانی به شدت به "عبارت­های اسمی" و از نظر عملکردی بر گروه واژگان "ارجاعی" متکی می باشد.
 بحث و نتیجه‌گیری: درمطالعه حاضر نتیجه گیری میشود که برای افزایش موفقیت تحصیلی و سواد مقاله پژوهشی ضروری است که ویژگی‌های زبانی مانند گروه واژگان در نوشتار دانشگاهی را دریابیم.

 
متن کامل [PDF 452 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اطلاع رسانی پزشکی

فهرست منابع
1. Flowerdew L. A genre-inspired and lexico-grammatical approach for helping postgraduate students craft research grant proposals. Engl Spec Purp 2016;42:1-12. [DOI:10.1016/j.esp.2015.10.001]
2. Li Y, Flowerdew J. Teaching English for Research Publication Purposes (ERPP): A review of language teachers' pedagogical initiatives. Engl Spec Purp 2020;59:29-41. [DOI:10.1016/j.esp.2020.03.002]
3. Zeng Z, Chau F-t, Chan H-y, Cheung C-y, Lau T-y, Wei S, et al. Recent advances in the compound-oriented and pattern-oriented approaches to the quality control of herbal medicines. Chinese Med 2008;3(1):1-7. [DOI:10.1186/1749-8546-3-9] [PMID] []
4. Hyland K. ESP and writing. The handbook of English for specific purposes. 2012:95-113. [DOI:10.1002/9781118339855.ch5]
5. Belcher DD. Seeking acceptance in an English-only research world. J Second Lang Writ 2007;16(1):1-22. [DOI:10.1016/j.jslw.2006.12.001]
6. Kim S, Kessler M. Examining L2 English University students' uses of lexical bundles and their relationship to writing quality. Assess Writ 2022;51:100589. [DOI:10.1016/j.asw.2021.100589]
7. Frank SL, Ernst P. Judgements about double-embedded relative clauses differ between languages. Psychol Res 2019;83(7):1581-93. [DOI:10.1007/s00426-018-1014-7] [PMID] []
8. Esfandiari R, Barbary F. A contrastive corpus-driven study of lexical bundles between English writers and Persian writers in psychology research articles. J Engl Acad Purp 2017;29:21-42. [DOI:10.1016/j.jeap.2017.09.002]
9. Coxhead A, Byrd P. Preparing writing teachers to teach the vocabulary and grammar of academic prose. J Second Lang Writ 2007;16(3):129-47. [DOI:10.1016/j.jslw.2007.07.002]
10. Li J, Schmitt N. The development of collocation use in academic texts by advanced L2 learners: A multiple case study approach. Perspectives on formulaic language: Acquisition and communication. 2010:22-46. [Google Scholar]
11. Santos T. Professors' reactions to the academic writing of nonnative‐speaking students. Tesol Q 1988;22(1):69-90. [DOI:10.2307/3587062]
12. Piroozan A, Boushehri E, Fazeli R. A review of English for medical purposes for Iranian EFL learners. J Adv Engl Lang Teach 2016;4(2):pp. 24-9. [Google Scholar]
13. Maher J. The development of English as an international language of medicine. Appl Linguist 1986;7(2):206-18. [DOI:10.1093/applin/7.2.206]
14. Hwang Y, Lin S. A study of medical students' linguistic needs in Taiwan. Asian ESP J 2010;6(1):35-58. [Google Scholar]
15. Džuganová B. English medical terminology-different ways of forming medical terms. Jahr: Europski časopis za bioetiku. 2013;4(1):55-69. [Google Scholar]
16. Le CNN, Miller J. A corpus-based list of commonly used English medical morphemes for students learning English for specific purposes. Engl Spec Purp 2020;58:102-21. [DOI:10.1016/j.esp.2020.01.004]
17. Cortes V. Lexical bundles in freshman composition. Using corpora to explore linguistic variation. Torossa 2002;9:131-45. [DOI:10.1075/scl.9.09cor]
18. Nattinger JR, DeCarrico JS. Lexical phrases and language teaching: Oxford University Press; 1992. [Google Scholar]
19. Granger S, Meunier F. Phraseology: An interdisciplinary perspective: John Benjamins Publishing; 2008. [DOI:10.1075/z.139]
20. Biber D, Barbieri F. Lexical bundles in university spoken and written registers. Engl spec Purp 2007;26(3):263-86. [DOI:10.1016/j.esp.2006.08.003]
21. Wray A, Perkins MR. The functions of formulaic language: An integrated model. Lang Commun 2000;20(1):1-28. [DOI:10.1016/S0271-5309(99)00015-4]
22. Biber D, Conrad S, Cortes V. If you look at…: Lexical bundles in university teaching and textbooks. Appl Linguist 2004;25(3):371-405. [DOI:10.1093/applin/25.3.371]
23. Bestgen Y, Granger S. Quantifying the development of phraseological competence in L2 English writing: An automated approach. J Second Lang Writ 2014;26:28-41. [DOI:10.1016/j.jslw.2014.09.004]
24. Hyland K. As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. Engl spec Purp 2008;27(1):4-21. [DOI:10.1016/j.esp.2007.06.001]
25. Cortes V. Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. Engl spec Purp 2004;23(4):397-423. [DOI:10.1016/j.esp.2003.12.001]
26. Gené-Gil M, Juan-Garau M, Salazar-Noguera J. Development of EFL writing over three years in secondary education: CLIL and non-CLIL settings. Lang Learn J 2015;43(3):286-303. [DOI:10.1080/09571736.2015.1053278]
27. Staples S, Egbert J, Biber D, McClair A. Formulaic sequences and EAP writing development: Lexical bundles in the TOEFL iBT writing section. J Engl Acad Purp 2013;12(3):214-25. [DOI:10.1016/j.jeap.2013.05.002]
28. Gilquin G, Granger S, Paquot M. Learner corpora: The missing link in EAP pedagogy. J Engl Acad Purp 2007;6(4):319-35. [DOI:10.1016/j.jeap.2007.09.007]
29. Hyland K, Jiang F. Academic lexical bundles: How are they changing? Int J Corpus Linguistics 2018;23(4):383-407. [DOI:10.1075/ijcl.17080.hyl]
30. Biber D. A corpus-driven approach to formulaic language in English: Multi-word patterns in speech and writing. Int J Corpus Linguistics 2009;14(3):275-311. [DOI:10.1075/ijcl.14.3.08bib]
31. Hyland K. Bundles in academic discourse. Ann Rev Appl Linguist 2012;32:150-69. [DOI:10.1017/S0267190512000037]
32. Hyland K. Academic clusters: Text patterning in published and postgraduate writing. Int J Appl Linguist 2008;18(1):41-62. [DOI:10.1111/j.1473-4192.2008.00178.x]
33. Simpson-Vlach R, Ellis NC. An academic formulas list: New methods in phraseology research. Appl Linguisti 2010;31(4):487-512. [DOI:10.1093/applin/amp058]
34. Grabowski Ł. Keywords and lexical bundles within English pharmaceutical discourse: A corpus-driven description. Engl Spec Purp 2015;38:23-33. [DOI:10.1016/j.esp.2014.10.004]
35. Ruan Z. Lexical bundles in Chinese undergraduate academic writing at an English medium university. RELC J 2017;48(3):327-40. [DOI:10.1177/0033688216631218]
36. Kwary DA, Artha AF. The academic article word list for social sciences. Mextesol J 2017;41(4):1-11. [Google Scholar]
37. Hao Y, Lee KS, Chen S-T, Sim SC. An evaluative study of a mobile application for middle school students struggling with English vocabulary learning. Comput Hum Behav 2019;95:208-16. [DOI:10.1016/j.chb.2018.10.013]
38. Wang X, Liu Y-l, Ying B, Lin J. The effect of learning adaptability on Chinese middle school students' English academic engagement: The chain mediating roles of foreign language anxiety and English learning self-efficacy. Curr Psychol 2023;42(8):6682-92. [DOI:10.1007/s12144-021-02008-8]
39. del Mar Sánchez-Pérez M. Predicting content proficiency through disciplinary-literacy variables in English-medium writing. System 2021;97:102463. [DOI:10.1016/j.system.2021.102463]
40. Corson D. The learning and use of academic English words. Lang Learn 1997;47(4):671-718. [DOI:10.1111/0023-8333.00025]
41. Gardner D, Davies M. A response to "To what extent is the Academic Vocabulary List relevant to university student writing?". Engl Spec Purp 2016;43:62-8. [DOI:10.1016/j.esp.2016.03.001]
42. Huettner J. Academic writing in a foreign language: An extended genre analysis of student texts: Peter Lang; 2007. [Google Scholar]
43. Abdollahpour Z, Gholami J. Building blocks of medical abstracts: Frequency, functions and structures of lexical bundles. Asian ESP J. 2018;14(1):82-110. [Google Scholar]
44. Jalilifar A, White P, Malekizadeh N. Exploring nominalization in scientific textbooks: A cross-disciplinary study of hard and soft sciences. Int J Engl Stud 2017;17(2):1-20. [DOI:10.6018/ijes/2017/2/272781]
45. Yin X, Li S. Lexical bundles as an intradisciplinary and interdisciplinary mark: A corpus-based study of research articles from business, biology, and applied linguistics. Appl Corpus Linguist 2021;1(1):100006. [DOI:10.1016/j.acorp.2021.100006]
46. Qi H, Pan F. Lexical bundle variation across moves in abstracts of medical research articles. South African Linguistics Appl Lang Stud 2020;38(2):109-28. [DOI:10.2989/16073614.2020.1763814]
47. Jalali ZS, Moini MR. Structure of lexical bundles in introduction section of medical research articles. Procedia Soc Behav Sci 2014;98:719-26. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.03.473]
48. Omidian T, Shahriari H, Siyanova-Chanturia A. A cross-disciplinary investigation of multi-word expressions in the moves of research article abstracts. J English Acad Purp 2018;36:1-14. [DOI:10.1016/j.jeap.2018.08.002]
49. Fitzpatrick T, Wray A. Breaking up is not so hard to do: Individual differences in L2 memorization. Can Modern Lang Rev 2006;63(1):35-57. [DOI:10.3138/cmlr.63.1.35]
50. Ädel A, Erman B. Recurrent word combinations in academic writing by native and non-native speakers of English: A lexical bundles approach. Engl Spec Purp 2012;31(2):81-92. [DOI:10.1016/j.esp.2011.08.004]
51. Frumuselu AD. Subtitled television series inside the EFL classroom: long-term effects upon colloquial language learning and oral production: Universitat Rovira i Virgili; 2015. [Google Scholar]
52. Pan F, Reppen R, Biber D. Comparing patterns of L1 versus L2 English academic professionals: Lexical bundles in Telecommunications research journals. J English Acad Purp 2016;21:60-71. [DOI:10.1016/j.jeap.2015.11.003]
53. Salazar D. Lexical bundles in native and non-native scientific writing. Lexical Bundles in Native and Non-native Scientific Writing 2014:1-221. [DOI:10.1075/scl.65]
54. Chen Y-H, Baker P. Lexical bundles in L1 and L2 academic writing. 2010. [Google Scholar]
55. Ortega L. Syntactic complexity measures and their relationship to L2 proficiency: A research synthesis of college‐level L2 writing. Appl Linguist 2003;24(4):492-518. [DOI:10.1093/applin/24.4.492]
56. Conrad SM, Biber D. The frequency and use of lexical bundles in conversation and academic prose. Lexicographica 2005. [DOI:10.1515/9783484604674.56]
57. Yorio CA. Conventionalized language forms and the development of communicative competence. Tesol Q 1980:433-42. [DOI:10.2307/3586232]
58. Abdollahpour Z, Gholami J. Rhetorical structure of the abstracts of medical sciences research articles. Prensa Med Argent 2018;105(2):1-5. [DOI:10.47275/0032-745X-114]
59. Lillis TM. Student writing: Access, regulation, desire: Psychology Press; 2001. [DOI:10.4324/9780203186268] []
60. Малмстрем П. Hans Malmström, Diane Pecorari, Philip Shaw."Words for what? Contrasting university students' receptive and productive academic vocabulary needs". Engl Spec Purp 2018;50:28-39. [DOI:10.1016/j.esp.2017.11.002]
61. Hatami S. Teaching formulaic sequences in the ESL classroom. TESOL J 2015;6(1):112-29. [DOI:10.1002/tesj.143]
62. Shirazizadeh M, Amirfazlian R. Lexical bundles in theses, articles and textbooks of applied linguistics: Investigating intradisciplinary uniformity and variation. J English Acad Purp 2021;49:100946. [DOI:10.1016/j.jeap.2020.100946]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb