Yahyanejad Z, Sheikhzadeh M, Mojalal Chobaghloo M A. EPIDEMIOLOGICAL EVALUATION OF CLINICAL AND BEHAVIORAL CAUSES AND FACTORS AFFECTING MEMORY FUNCTION IN IMPROVING THE PERFORMANCE OF STUDENTS WITH LEARNING DISABILITIES: A REVIEW STUDY. Studies in Medical Sciences 2020; 31 (8) :622-634
URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5260-fa.html
یحیی نژاد زیبا، شیخ زاده مصطفی، مجلل چوبقلو محمدعلی. ارزیابی اپیدمیولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری: یک مطالعه مروری. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1399; 31 (8) :622-634
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5260-fa.html
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران (نویسنده مسئول) ، m.sheikhzadehir@gmail.com
چکیده: (3450 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: عوامل رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری هنوز بهروشنی شناسایی نشدهاند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. پایه این نوع از اختلالات عصبشناختی است. شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشهیابی آنها بهویژه در دانشآموزان میتواند در رفع و پیشگیری از این کمتوانی کمک مؤثری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی اپیدمویولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری طراحی و انجام گرفته است.
مواد و روش کار: در مطالعه مروری حاضر، نخست مقالات مربوط به پژوهشهای انجام شده قبلی (30 مقاله مرتبط با موضوع) در خصوص موضع تحت بررسی از شش پایگاه ملی و بینالمللی شامل: Google Scholar, SID, Magiran, Pubmed, ISI, Scopus از ابتدای سال 2010 تا نیمه دوم سال 2020 استخراج گردیدند. سپس مطالب جمعآوریشده با تمرکز بر ارزیابی اپیدمیولوژیک این نوع اختلال و ارائه راهحل پیشگیریکننده خلاصه و موردبحث قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از مرور مقالات مرتبط با موضوع تحت بررسی نشان میدهد که عوامل و مؤلفههای اپیدمیولوژیکی که بالقوه میتوانند در اختلال یادگیری دانشآموزان دخیل باشند؛ عبارتاند از: 1-مشکلات بیو شیمیایی؛2- وراثت و مسائل ژنتیکی؛3--جنبوجوش بیشازحد (ابتلا به بیش فعالی)؛4- فقدان انگیزش کافی؛ 5- -فقدان هماهنگی لازم در حرکات؛ 6- دقت بیشازاندازه بهجزئی از کل و 7- عدم تعادل هورمونی؛ 8- اختلالات حافظه و اختلالات توجه. در این راستا، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء استانداردها، تجهیز و کارآمدی مراکز ناتوانیهای یادگیری در بهبود علائم اختلال یادگیری دانشآموزان مؤثر و مفید است.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر بهصورت جامع عوامل رفتاری و مؤلفههای آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری را مشخص نمود؛ و امید است سیاستگذاران بخش پزشکی، بهداشت و آموزش با در نظر گرفتن آنها، بتوانند راهکارهای مناسب را جهت اجرای سیاستهای بهینه در بخش پیشگیری، بازتوانی و درمان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اعمال و اجرا نمایند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی