دوره 31، شماره 7 - ( مهر 1399 )                   جلد 31 شماره 7 صفحات 514-507 | برگشت به فهرست نسخه ها

Pashaei S, Sedaghat M M, Dabiri F, Vahedi M, Mohammadi-Bavani M, Chavshin A R. STUDY OF SPECIES DIVERSITY OF ANOPHELES MACULIPENNIS S.L USING MOLECULAR MARKER (CYTOCHROME OXIDASE I: COI) IN WEST AZERBAIJAN PROVINCE: A CROSS-SECTIONAL STUDY. Studies in Medical Sciences 2020; 31 (7) :507-514
پاشایی شبنم، صداقت محمد مهدی، دبیری فرخ، واحدی مظفر، محمدی بوانی مولود، چاوشین علیرضا. مطالعه تنوع گونه‌های متعلق به کمپلکس گونه Anopheles maculipennis s.l با استفاده از نشانگر مولکولی سیتوکروم اکسیداز یک (COI) در استان آذربایجان غربی (مطالعه مقطعی). مجله مطالعات علوم پزشکی. 1399; 31 (7) :507-514

دانشیار گروه حشره شناسی پزشکی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، chavshin@gmail.com
پیش‌زمینه و هدف: گونه‌های مختلف پشه آنوفل علاوه بر ایجاد مزاحمت ناشی از گزش و خون‌خواری، به دلیل دارا بودن نقش اساسی در انتقال برخی بیماری‌ها، دارای اهمیت قابل‌توجهی هستند. مطالعه حاضر به‌منظور شناسایی گونه­های متعلق به کمپلکس گونه Anopheles maculipennis s.l در استان آذربایجان غربی با استفاده از نشانگر مولکولی سیتوکروم اکسیداز یک (COI) انجام شد.
مواد و روش‌ کار: در مطالعه حاضر پس از جمع‌آوری نمونه‌ها از 12 منطقه در پنج شهرستان در استان آذربایجان غربی، گونه‌ها شناسایی شدند. پس از استخراج DNA، با استفاده از پرایمر­های ویژه، توالی میتوکندریایی COI نمونه‌ها تکثیر شدند و قرابت و تفاوت‌های اختلافات توالی‌های نوکلئوتیدی درون‌گونه‌ای و برون گونه‌ای توالی‌های بررسی گردید.
یافته‌ها: حضور سه گونه An. maculipennis s.s، An. messeae و An. sacharovi از گونه کمپلکس موردمطالعه و تنوع ژنتیکی قابل‌توجه در بین جمعیت‌های مختلف این‌گونه‌ها در استان آذربایجان غربی مشاهده شد. پراکنش گونه An. maculipennis s.s در مناطق موردمطالعه غالب بود.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به حضور سه گونه‌ی مختلف از گونه­های متعلق به کمپلکس An. maculipennis s.l در آذربایجان غربی و تفاوت‌های اساسی در ویژگی‌های زیستی، قدرت انتقال بیماری‌ها و مقاومت به حشره‌کش‌ها در هرکدام ازاین‌گونه‌ها، تعیین این پارامترها در تدوین برنامه‌های کنترلی برعلیه هر یک ازاین‌گونه‌ها در شرایط انتقال و استقرار بیماری‌های منتقله توسط این‌گونه‌ها، از اهمیت اساسی برخوردار است.
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: حشره شناسی