Rezaie M, Dakhesh S, EntezamiLarki E. THE EFFECT OF CURRENT EDUCATIONAL PROGRAM IN HEALTH CARE CENTERS ON THE TYPE AND OUTCOME OF CHILDBIRTH: AN ANALYTICAL DESCRIPTIVE STUDY. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (5) :364-372
URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4721-fa.html
رضایی مهری، دخش شیدا، انتظامی لارکی المیرا. تأثیر برنامه آموزشی جاری در مراکز بهداشتی – درمانی بر نوع و پیامدهای زایمان: مطالعه توصیفی -تحلیلی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (5) :364-372
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4721-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران (نویسنده مسئول) ، mehrangize_rezai@yahoo.com
چکیده: (3250 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: از علل مهم گرایش زنان به انجام سزارین، فقدان آگاهی، نگرش منفی به زایمان طبیعی و ترس از درد زایمان است. این مطالعه با هدف تأثیر برنامههای آموزشی جاری در مراکز بهداشتی – درمانی بر نوع و پیامدهای زایمانی صورت گرفته است.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی و مورد- شاهد از نوع آیندهنگر که در سال 1396- 1395 اجرا شد. جامعه پژوهش شامل مادران باردار مراجعهکننده به مراکز برگزاری آموزش دوران بارداری شهرستان ساوه بود. کلیه سرفصلهای جلسات بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و توسط ماماهای دارای گواهی 60 ساعته زایمان فیزیولوژیک آموزش داده شد. دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مشخصات دموگرافیک بین دو گروه اختلاف معنیدار نداشت. ازنظر نوع زایمان بین دو گروه اختلاف معنیدار مشاهده و در گروه مورد میزان سزارین بیشتر مشاهده شد (011/0 p=). میانگین طول مدت مرحله اول و دوم زایمان در گروه مورد بیشتر مشاهده شد (01/=0 p). میزان پارگی و اپی زیاتومی در گروه مورد بیشتر مشاهده شد (001/0 p=). میزان بستری شدن نوزاد در 24 ساعت اول پس از تولد در گروه شاهد بیشتر مشاهده شد (03/=0 p).
بحث و نتیجهگیری: آموزشهای کنونی تأثیری بر بهبود پیامدهای زایمانی نداشته است. با توجه به نتایج مطالعات مشابه، بایستی در این زمینه اصلاحات مناسب صورت گیرد.