دوره 27، شماره 2 - ( ماهنامه اردیبهشت 1395 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 139-130 | برگشت به فهرست نسخه ها

Khalili Sadagiani S, Tajik H, Aliakbarlu J. ISOLATION, BIOCHEMICAL AND MOLECULAR HARACTERIZATION OF LACTOBACILLUS ISOLATED FROM BEEF AND EVALUATING THEIR ANTIBACTERIALEFFECTS ON LISTERIA MONOCYTOGENES. Studies in Medical Sciences 2016; 27 (2) :130-139
خلیلی صدقیانی سرور، تاجیک حسین، علی اکبرلو جواد. جداسازی و شناسایی بیوشیمیایی و مولکولی لاکتوباسیلوس‌ها از گوشت گاو و ارزیابی اثر ضدباکتریایی آن‌ها بر لیستریا مونوسیتوژنز. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1395; 27 (2) :130-139

،دانشکده دامپزشکی،دانشگاه ارومیه ، sururkhalili@yahoo.com

پیش‌زمینه و هدف: با افزایش مصرف غذاهای آماده نگهداری شده در یخچال به‌منظور حفظ خصوصیات حسی، فرآوری‌های کمتری بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد، که این می‌تواند منجر به ظهور خطرات میکروبی شود. در بین باکتری‌های با منشأ غذایی لیستریا مونوسیتوژنز ازنظر سلامت عمومی حائز اهمیت می‌باشد و منجر به بیماری و حتی مرگ در افراد مسن، باردار و دارای ضعف سیستم ایمنی می‌شود. باکتری‌های اسیدلاکتیک به دلیل اینکه برای انسان بی‌خطر هستند به‌عنوان کنترل زیستی در مواد غذایی مطرح‌اند. هدف این مطالعه استفاده از لاکتوباسیل در کنترل رشد لیستریامونوسیتوژنز می‌باشد.

مواد و روش‌ کار: 65 نمونه گوشت از کشتارگاه ارومیه تهیه شد. سویه‌های جداشده ابتدا با روش‌های فنوتیپی(مورفولوژی، رنگ‌آمیزی گرم و تست کاتالاز) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به‌منظور شناسایی دقیق‌تر از تست تخمیر قندها و روش مولکولی نیز استفاده گردید. سپس خاصیت ضدباکتریایی آن‌ها برعلیه لیستریا مونوسیتوژنز با دو روش چاهک و نقطه‌گذاری مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: 6 سویه از باکتری‌های اسیدلاکتیک به روش مولکولی شناسایی شدند،که در تست‌های ضدباکتریایی اثر خوبی در کنترل رشد لیستریا مونوسیتوژنز نشان دادند.

بحث و نتیجه‌گیری: لاکتوباسیل‌ها به‌طور طبیعی در اغلب مواد غذایی وجود دارند و از زمان‌های قدیم به‌عنوان نگه‌دارنده‌های طبیعی در مواد غذایی مطرح بودند. نتایج نشان داد که می‌توان از لاکتوباسیل‌ها به‌عنوان یک عامل زیستی در کنترل رشد لیستریا مونوسیتوژنز استفاده نمود.

نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: بهداشت