دوره 25، شماره 10 - ( ماهنامه دی 1393 )                   جلد 25 شماره 10 صفحات 921-910 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari Fam S, Sadeghi Bazarghani H, Malek A, Salarilak S. EFFECT STRESSFUL LIFE EVENTS ON PEDESTRIAN INJURIES IN ROAD TRAFFIC ACCIDENTS IN THE EAST AZERBAIJAN PROVINCE: A CASE CONTROL STUDY. Studies in Medical Sciences 2014; 25 (10) :910-921
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2547-fa.html
غفاری‌فام صابر، صادقی بازرگانی همایون، مالک ایوب، سالاری لک شاکر. تأثیر رویدادهای استرس‌زای زندگی بر مصدومیت عابرین پیاده در استان آذربایجان شرقی: یک مطالعه مورد شاهدی. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1393; 25 (10) :910-921

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2547-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشکده علوم پزشکی، گروه بهداشت عمومی، تبریز، ایران و مرکز تحقیقات پیشگیری از سوانح ترافیکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ، salari@iaut.ac.ir, salarilak@yahoo.com
چکیده:   (9131 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین نقش و تأثیر رویدادهای استرس‌زای زندگی در یک سال گذشته بر مصدومیت عابرین پیاده در سوانح ترافیک جاده‌ای هست.

مواد و روش کار: این مطالعه مورد شاهدی مبتنی بر بیمارستان در طول سال 1392 اجرا گردید. 177 عابر پیاده مصدوم و بستری‌شده در بیمارستان دانشگاهی شهدا (ع) با 177 شاهد مناسب و بدون هرگونه سابقه مصدومیت در سوانح ترافیک جاده‌ای از بیمارستان دانشگاهی امام رضا (ع) منتخب و ازنظر رویدادهای استرس‌زای زندگی در 12 ماه گذشته مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بین دو گروه بر اساس پرسشنامه استانداردشده رویدادهای استرس‌زای زندگی در جمعیت عمومی تبریز از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.

یافته‌ها: 3/50 درصد از مصدومین عابر پیاده دارای سطح تحصیلات بی‌سواد و ابتدایی و در مقابل در گروه شاهد 2/19 درصد دارای سطح تحصیلات بی‌سواد و ابتدایی بودند. نتایج تحلیل چند متغیره آزمون رگرسیون لجستیک رویدادهای استرس‌زای زندگی شامل مشکلات (تضاد) شغلی، مشکلات تحصیلی، تغییرات در شرایط زندگی (روزمره)، نگرانی‌های سلامتی؛ و همچنین میانگین ساعت‌های پیاده‌روی در طول روز، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و سطح سواد نیز بر بروز مصدومیت در عابرین پیاده مؤثرند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخلات بر روی فاکتورهای روان‌شناختی و کاهش اختلاف طبقات اقتصادی-اجتماعیممکن است در کاهش بروز مصدومیت عابرین پیاده در سوانح ترافیکی می‌توانند مؤثر باشند.

 

متن کامل [PDF 419 kb]   (1609 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb