پیش زمینه و هدف: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویژه خشم رابطهی زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش کار: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، از بین 200 بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به یک مطب خصوصی در تهران، تعداد 28 نفر که پس از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم 2، در این آزمون نمرهی بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانهی در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 90 دقیقهای در دورهی آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی- رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری موجب افزایش سلامت عمومی گروه آزمایش شده است.
بحث و نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری میتواند در بهبود سلامت عمومی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائهی چنین آموزشهایی در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |