دوره 23، شماره 7 - ( ویژه نامه اسفند 1391 )                   جلد 23 شماره 7 صفحات 751-745 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorgin L, Khorasani D, Salari lak S, Garehaghaji R, Hamidi A, Safari S. SOCIO-DEMOGRAPHIC PATTERN CAUSED BY ROAD TRAFFIC INJURIES IN KURDISTAN PROVINCE, 2002-2009. Studies in Medical Sciences 2013; 23 (7) :745-751
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1592-fa.html
گرگین لیدا، خراسانی داوود، سالاری لک شاکر، قره آقاجی رسول، حمیدی ادیب، صفری شهلا. الگوی دموگرافیک-اجتماعی مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در استان کردستان طی سال‌های 88-81. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1391; 23 (7) :745-751

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-1592-fa.html


دنشکده پزشکی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز ، salarilak@yahoo.com
چکیده:   (8933 مشاهده)

  پیش زمینه و هدف: در سال‌های اخیر آسیب‌ها یکی از مشکلات مهم نظام‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. از میان آن‌ها، آسیب ترافیکی به دلیل خصوصیات خاص خود از جمله فراوانی بالا، شدت زیاد و امکان درگیر شدن مستقیم تمامی افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ایران نیز آسیب‌های ترافیکی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته به شمار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن سیمای دموگرافیک-اجتماعی مرگ ناشی از آسیب‌های ترافیکی در یک دوره زمانی 8 ساله در استان کردستان انجام گردید .

  مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش مقطعی با اهداف توصیفی و تحلیلی بر روی داده‌های موارد فوت ناشی از آسیب‌های ترافیکی ثبت شده در سیستم پزشکی قانونی استان کردستان طی سال‌های 88-81 انجام گردید. برای تحلیل داده‌ها در مورد اهداف توصیفی، فراوانی‌های مطلق و نسبی محاسبه گردید و در مورد اهداف تحلیلی از آزمون خی دو استفاده شد.

 یافته‌ها: بر طبق یافته‌ها مطالعه نسبت مرگ مردان به زنان 2/4 به 1 بود. از نظر توزیع سنی، گروه سنی34-15 سال ( 3/43% ) بیشترین و کمتر از 5 سال (2/5%) کمترین فراوانی رخداد مرگ را داشتند. سطح تحصیلات 3/49درصد فوت شدگان بی‌سواد و یا تحصیلات ابتدایی بود. از نظر توزیع مرگ در بین استفاده کنندگان از جاده، بیشتر فوت شدگان سرنشینان خودرو و درصد کمتری عابرین پیاده بودند.

 

  نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مرگ ناشی از آسیب‌های ترافیکی به صورت تصادفی در جامعه توزیع نشده است و می‌توان با فرهنگ سازی و آموزش خصوصاً مردان جوان، میزان مرگ ناشی از آسیب ترافیکی را کاهش داد.

 

 

 

 

 

 

    

متن کامل [PDF 146 kb]   (2489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: آناتومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb