Alizadeh S, Taklavi S, Mahmoud Alilou M, Feizipour H. The Effectiveness of Existential Therapy on Death Anxiety and Meaning of Life in Recovered Patients of Covid-19. Studies in Medical Sciences 2021; 32 (5) :388-398
URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5557-fa.html
علی زاده سارا، تکلوی سمیه، محمود علیلو مجید، فیضی پور هائده. اثربخشی روان درمانی وجودی بر اضطراب مرگ و معنای زندگی بر بیماران بهبود یافته کووید-19. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1400; 32 (5) :388-398
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5557-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول) ، staklavi@gmail.com
چکیده: (5238 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: با توجه به آسیب های فیزیولوژیکی و روان شناختی بالای بیماران بهبود یافته ی کووید 19 پس از مرخص شدن از بیمارستان و نیاز به رویکردهای مداخلهای، پژوهش حاضر باهدف اثربخشی روان درمانی وجودی بر اضطراب مرگ و معنای زندگی بر بیماران بهبود یافته ی کووید 19انجام گرفت.
مواد و روش: طرح این پژوهش از نوع مطالعه نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، شامل تمام بیماران بهبودیافته ی کووید19 شهر ارومیه در سال 1399 بودند. جهت نمونه آماری پرونده ی بیماران بهبود یافته که به مرکز مشاوره بیمارستان طالقانی مراجعه داشته اند، مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 30 نفر واجد شرایط، بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 5/1 ماه، روان درمانی وجودی را به صورت برخط تجربه نمودند. گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامه های اضطراب مرگ و معنای زندگی جهت جمع آوری داده های آماری، ارائه شد. برای تجزیه تحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که روان درمانی وجودی بر بهبود معنای زندگی و کاهش اضطراب مرگ بیماران بهبود یافته ی کووید 19 تاثیر معناداری داشته است (01/0 p <).
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان دهنده تغییر و تفاوت معنادار در سطح نمرات پس آزمون گروه آزمایش می باشد بنابراین آموزش روان درمانی وجودی می تواند به عنوان رویکردی کارآمد در زمینه کار با بیماران بهبود یافته ی کووید 19 تلقی شود.
نوع مطالعه:
کارآزمایی بالینی |
موضوع مقاله:
روانشناسی