Ghaffari S, Shayesteh Azar M, Farsavian H, Razavipour S M, Gouran S. INVESTIGATION OF THE FREQUENCY OF ORTHOPEDIC INJURIES IN TRAUMATIC PATIENTS REQUIRING VASCULAR SURGERY INTERVENTION REFERRED TO IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN SARI DURING 2016-2017: A RETROSPECTIVE STUDY. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (10) :771-778
URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4789-fa.html
غفاری سلمان، شایستهآذر مسعود، فرسویان حسین، رضوی پور سید مهران، گوران شیوه. بررسی فراوانی انواع آسیبهای ارتوپدی در بیماران ترومایی نیازمند به مداخله جراحی عروق مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری طی سالهای 95-1394: یک مطالعه گذشتهنگر. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (10) :771-778
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4789-fa.html
دانشجوی پزشکی عمومی، گروه ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران (نویسنده مسئول) ، shivehgouran@yahoo.com
چکیده: (2443 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ترومای عروقی وضعیت اورژانسی تهدیدکنندهی حیات اندام و سومین علت مرگومیر و آمپوتاسیون در سرتاسر جهان محسوب میشود که اکثراً به علت عدم شناخت صحیح و به موقع منجر به عوارض قابلتوجهی میشود. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی انواع آسیبهای ارتوپدی در بیماران ترومایی نیازمند به مداخلهی جراحی عروق میباشد
یافتهها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی گذشتهنگر بود. جامعهی آماری این مطالعه کلیهی بیماران ترومایی نیازمند به مداخلهی جراحی عروق مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی ساری طی سالهای 95-1394 بود
بحث و نتیجهگیری: از 43 بیمار، 70/90 درصد بیماران مرد و 30/9 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران 27/11±37/36 سال بود. فراوانترین مکانیسم تروما تصادف توسط موتورسوار بود. بیشترین فراوانی درگیری، در اندام تحتانی سمت چپ بود و ازنظر محل آسیب عروقی بیشترین فراوانی (20/23 درصد) در ناحیهی عروق پوبلیتئال بود. ازنظر نوع آسیب ارتوپدی 86 درصد دچار شکستگی شده بودند و در 14 درصد نیز دررفتگی مشاهده شد. بر اساس محل شکستگی، فراوانترین مربوط به دیستال تیبیوفیبیولار با 23 درصد و سپس مفصل زانو با 14 درصد بود. از بین موارد شکستگی، فراوانترین نوع مربوط به شکستگی باز با 40/74 درصد و فراوانترین نوع دررفتگی نیز دررفتگی قدامی با 40/9 درصد بوده است.: فراوانترین عامل ایجاد ترومای عروقی تصادفات با وسایل نقلیه بوده است که ضرورت رعایت دقیقتر مقررات راهنمایی و رانندگی جهت کاهش آسیبها بایستی موردتوجه قرار داده شود. همچنین همراهی آسیبهای عروقی با شکستگیهای ارتوپدی بالاتر بوده و بیشتر در اندام تحتانی چپ و ناحیهی پوپلیتئال بوده است. تشخیص زودهنگام، انجام اقدامات احیای اولیه، انتقال بیمار به مرکز مناسب، اقدامات درمانی مدیکال و سرجیکال مناسب میتواند به میزان زیادی از موربیدیتی و مورتالیتی کاهش دهد.