دوره 30، شماره 10 - ( دی 1398 )                   جلد 30 شماره 10 صفحات 778-771 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari S, Shayesteh Azar M, Farsavian H, Razavipour S M, Gouran S. INVESTIGATION OF THE FREQUENCY OF ORTHOPEDIC INJURIES IN TRAUMATIC PATIENTS REQUIRING VASCULAR SURGERY INTERVENTION REFERRED TO IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN SARI DURING 2016-2017: A RETROSPECTIVE STUDY. Studies in Medical Sciences 2019; 30 (10) :771-778
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4789-fa.html
غفاری سلمان، شایسته‌آذر مسعود، فرسویان حسین، رضوی پور سید مهران، گوران شیوه. بررسی فراوانی انواع آسیب‌های ارتوپدی در بیماران ترومایی نیازمند به مداخله جراحی عروق مراجعه‌کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری طی سال‌های 95-1394: یک مطالعه گذشته‌نگر. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1398; 30 (10) :771-778

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4789-fa.html


دانشجوی پزشکی عمومی، گروه ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران (نویسنده مسئول) ، shivehgouran@yahoo.com
چکیده:   (3122 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ترومای عروقی وضعیت اورژانسی تهدیدکننده­ی حیات اندام و سومین علت مرگ‌و‌میر و آمپوتاسیون در سرتاسر جهان محسوب می­شود که اکثراً به علت عدم شناخت صحیح و به موقع منجر به عوارض قابل‌توجهی می­شود. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی انواع آسیب­های ارتوپدی در بیماران ترومایی نیازمند به مداخله­ی جراحی عروق می­باشد
یافته‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی گذشته­نگر بود. جامعه­ی آماری این مطالعه کلیه­ی بیماران ترومایی نیازمند به مداخله­ی جراحی عروق مراجعه­کننده به بیمارستان­ امام خمینی ساری طی سال­های 95-1394 بود
بحث و نتیجه‌گیری: از 43 بیمار، 70/90 درصد بیماران مرد و 30/9 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران 27/11±37/36 سال بود. فراوان­ترین مکانیسم تروما تصادف توسط موتورسوار بود. بیشترین فراوانی درگیری، در اندام تحتانی سمت چپ بود و ازنظر محل آسیب عروقی بیشترین فراوانی (20/23 درصد) در ناحیه­ی عروق پوبلیتئال بود. ازنظر نوع آسیب ارتوپدی 86 درصد دچار شکستگی شده بودند و در 14 درصد نیز دررفتگی مشاهده شد. بر اساس محل شکستگی، فراوان­ترین مربوط به دیستال تیبیوفیبیولار با 23 درصد و سپس مفصل زانو با 14 درصد بود. از بین موارد شکستگی، فراوان­ترین نوع مربوط به شکستگی باز با 40/74 درصد و فراوان­ترین نوع دررفتگی نیز دررفتگی قدامی با 40/9 درصد بوده است.: فراوان‌ترین عامل ایجاد ترومای عروقی تصادفات با وسایل نقلیه بوده است که ضرورت رعایت دقیق­تر مقررات راهنمایی و رانندگی جهت کاهش آسیب­ها بایستی موردتوجه قرار داده شود. همچنین همراهی آسیب­های عروقی با شکستگی­های ارتوپدی بالاتر بوده و بیشتر در اندام تحتانی چپ و ناحیه­ی پوپلیتئال بوده است. تشخیص زودهنگام، انجام اقدامات احیای اولیه، انتقال بیمار به مرکز مناسب، اقدامات درمانی مدیکال و سرجیکال مناسب می­تواند به میزان زیادی از موربیدیتی و مورتالیتی کاهش دهد.
 
متن کامل [PDF 379 kb]   (1225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: ارتوپدی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb