پیشزمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکتکننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامههای اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آنها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه پانزدهتایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفتهاییک جلسه) به مدت 2 ماه بهصورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامههایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.
یافتهها: گروه آزمایشکاهش معنیداری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن اینکه نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.
نتیجهگیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشیMBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |