دوره 26، شماره 12 - ( ماهنامه اسفند 1394 )                   جلد 26 شماره 12 صفحات 1040-1028 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Gholamrezaei S, Radmehr P. THE EFFECTIVENESS OF MINDFULNESS–BASED COGNITIVE THERAPY ON REDOUCING SOCIAL ANXIETY AND DEPRESSION IN ADOLESCENCES SUFFERINGCOMORBIDITY OF SOCIAL ANXIETY DISORDER AND DEPRESSIONTO 60 DAY FOLLOW UP. Studies in Medical Sciences 2016; 26 (12) :1028-1040
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3286-fa.html
قدم پور عزت‌اله، غلامرضایی سیمین، رادمهر پروانه. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگیدر نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60 روزه. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1394; 26 (12) :1028-1040

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3286-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران ، radmehr.p12@gmail.com
چکیده:   (7956 مشاهده)

پیش‌زمینه وهدف:هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.

مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود؛ کهبه‌منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکت­کننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال،پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودندکه از میان آن­ها 30 نفر مبتلا به اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحرافمعیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب به‌صورت تصادفی به دو گروه پانزده‌تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته (هفته­اییک جلسه) به مدت 2 ماه به‌صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات و 2ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه­هایاضطراب اجتماعی و افسردگی پاسخ دادند. تحلیل داده­های خام با استفاده از spss19 و اجرای آزمون­های توصیفی و استنباطیازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.

یافته­ها: گروه آزمایشکاهش معنی­داری در اضطراب اجتماعی و افسردگی بعد از دریافت آموزش نشان دادند (001/0>P). ضمن این­که نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.

نتیجه­گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشیMBCT، در کاهش میزان اضطراب اجتماعی و افسردگی نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی است.

           

متن کامل [PDF 505 kb]   (2076 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb