Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1395
2
1
gregorian
2016
5
1
27
2
online
1
fulltext
fa
شیوع شناسی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه ارومیه
THE PREVALENCE OF SELF-REPORTED SOCIAL ANXIETY DISORDER ON IRANIAN STUDENTS
روانشناسی
روانشناسی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p dir="rtl"><strong>پیشزمینه و هدف: </strong>اضطراب اجتماعی اختلالی رایج است و با اختلالات دیگر همایندی بالایی دارد. هدف این پژوهش، شیوع شناسی اضطراب اجتماعی دانشجویان است.</p>
<p dir="rtl"><strong>مواد و روش کار</strong>: طرح این پژوهش طرح توصیفی-زمینه یابی است. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1393-1394 است.تعداد 960 دانشجو از طریق نمونهگیری خوشهای برای این پژوهش انتخاب شدند. شرکتکنندهها به پرسشنامههای ویژگیهای دموگرافیک، ترس از ارزیابی منفی و اضطراب تعامل اجتماعی پاسخ دادند. دادهها بر اساس نمرات بالاتر از نقاط برش پرسشنامهها ارزیابی شد تا بتوان شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگیهای مرتبط با آن را بررسی نمود.</p>
<p dir="rtl"><strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که 5.2درصد از دانشجویان اضطراب اجتماعی دارند .شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دختران بیشتر از پسران دانشجو بوده است. میزان اضطراب اجتماعی در دختران و پسران به ترتیب 5.5 درصد و 4.7 درصد بود و سطوح اضطراب اجتماعی در گروه دختران و گروه پسران باهم متفاوت بود. دانشجویان کارشناسی اضطراب اجتماعی بیشتری در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد داشتن. در دانشجویان دکتری اضطراب اجتماعی مشاهده نشد. شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان بومی و غیربومی باهم تفاوتی نداشت.</p>
<p dir="rtl"><strong>بحث و نتیجه گیری</strong>: نتایج این پژوهش شیوع اضطراب اجتماعی در دانشجویان را مشخص کرده است. یافتههای این پژوهش همسو با نتایج پژوهشهای دیگر ازلحاظ شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگیهای جمعیت شناختی- دموگرافیک بود.</p>
<p dir="ltr"></p>
<p dir="ltr"><a name="_Toc416081061"><strong><em>Background & Aims</em></strong></a>: Social anxiety is a common disorder and has a high comorbidity with other disorders. This study aimed to examine the prevalence of social anxiety among Iranian students (N=960).</p>
<p dir="ltr"><strong><em>Materials & Methods</em></strong>: The design of this survey was descriptive. The population included all students of Urmia University in the academic year 2014-2015. The number of 960 students was selected through cluster sampling. The participants answered questionnaires on demographic characteristics, fear of negative evaluation, and social interaction anxiety scale. The data were evaluated on the basis of scores located above the cut-off points to examine the prevalence of social anxiety and its associated characteristics as well.</p>
<p dir="ltr"><strong><em>Results</em></strong>: The results showed that 5.2% of students suffered social anxiety. The prevalence of social anxiety in female and male students was determined as 5.5% and 4.7%, respectively. The data analysis showed that female and male students were significantly different in terms of level of social anxiety. In addition, undergraduate students had more social anxiety than graduate students and this difference was also statistically significant. There was no sign of social anxiety among doctoral students. The prevalence of social anxiety was not significantly different between native and nonnative students.</p>
<p dir="ltr"><strong><em>Conclusion</em></strong>: The results of this study were consistent with the results of other studies in terms of the prevalence of social anxiety and socio-demographic characteristics of the studied population.</p>
<p align="center" dir="ltr">SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(2): 166 ISSN: 1027-3727</p>
اضطراب اجتماعی, ترس از ارزیابی منفی, اضطراب تعامل اجتماعی, دانشجو, شیوع
Social anxiety, Prevalence, Self-report, University student, Fear of negative evaluation, Social interaction anxiety
155
166
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2291-2&slc_lang=fa&sid=1
Mercedeh
Norouzi
مرسده
نوروزی
mercede1988@gmail.com
3700319475328460014314
3700319475328460014314
Yes
Psychology Department, Urmia University, Urmia, Iran
، دانشگاه ارومیه،
Farzaneh
Michaeli Manee
فرزانه
میکائیلی
3700319475328460014315
3700319475328460014315
No
Psychology Department, Urmia University, Urmia, Iran
، دانشگاه ارومیه،
Ali
Issazadegan
علی
عیسیزادگان
3700319475328460014316
3700319475328460014316
No
Psychology Department, Urmia University, Urmia, Iran
، دانشگاه ارومیه،