Studies in Medical Sciences
مجله مطالعات علوم پزشکی
Studies in Medical Sciences
Medical Sciences
http://umj.umsu.ac.ir
37
journal37
2717-008X
2717-008X
10.61186/umj
fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
25
7
online
1
fulltext
fa
بررسی برخی جنبههای اپیدمیولوژیکی مشخصات جمعیت شناختی و محیط تصادف مصدومین عابرین پیاده در سوانح ترافیک جادهای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی
A SURVEY ON EPIDEMIOLOGICAL AND DEMOGRAPHIC ASPECTS OF PEDESTRIAN ROAD ACCIDENT VICTIMS IN SHOHADA REFERRAL UNIVERSITY HOSPITAL, EAST AZERBAIJAN PROVINCE
آناتومی
آناتومی
پژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
Research
<p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt">پیشزمینه و هدف:</span></b><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"> </span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">عابرین پیاده مستعدترین و آسیبپذیرترین گروه مابین استفادهکنندگان از جادهها میباشد. مطالعه حاضر بهمنظور توصیف الگوی مشخصات برخی جنبههای اپیدمیولوژیک جمعیت شناختی و محیط تصادف عابرین پیاده مصدوم شده در سوانح ترافیک جادهای در بیمارستان ارجاعی شهدا (ع)، استان آذربایجان شرقی انجام گردید.<font size="2"><font face="Nazanin"><span style="mso-spacerun: yes"> </span><p></p></font></font></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">مواد و روش کار:</span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA"> این تحقیق از نوع مطالعات مقطعی که از اردیبهشت سال 1392 الی فروردین سال 1393 بر روی 177 عابر پیادهای که توسط وسایل نقلیه موتوری در سوانح ترافیک جادهای مصدوم و بستری شده بودند، انجام گردید. اطلاعات در این مطالعه در دو بخش شامل مشخصات جمعیت شناختی، و مشخصات محیط تصادف مصدومین عابر پیاده جمعآوری گردید. نتایج در این مطالعه با استفاده از نشانگرهای آمار توصیفی و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کای دو استفاده شد. <p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">یافتهها:</span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA"> میانگین سنی و انحراف معیار در جامعه موردبررسی 26/14 ± 05/40 بود. 4/86 درصد از مصدومین مرد بودند. و ازنظر سطوح تحصیلات 7/27 درصد دارای سطح سواد ابتدایی، و 6/22 درصد بیسواد بودند. و در جامعه موردبررسی 8/27 درصد دارای شغل آزاد و 5/16 درصد کارگر بودند. میانگین و انحراف معیار وضعیت اقتصادی عابرین پیاده در جامعه موردبررسی 29/13 ±46/32 بود.<font face="Nazanin"><span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>5/43 درصد از مجروحین آسیب اندام تحتانی و 64/31 درصد آسیب بیش از دو اندام را در اثر برخورد با وسایل نقلیه موتوری داشتند. و حدود 32/59 درصد از سانحهها در خیابانهای دوطرفه اتفاق افتاده بود. 3/37 درصد از مصدومیت عابرین پیاده بین ساعات<span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>12 ظهر الی 6<span style="mso-spacerun: yes"><font size="2"> </font></span>عصر و 8/80 درصد از مصدومیتها بین روزهای شنبه الی چهارشنبه اتفاق افتاده بود. ازنظر شرایط آب و هوایی 1/66 درصد از مصدومیتها در روزهای آفتابی و 1/70 درصد در روشنایی روز اتفاق افتاده بود. و ازنظر وضعیت استقرار عابرین پیاده در حین سانحه 9/46 درصد از عابرین پیاده در حال حرکت و در مسیر مجاز اتفاق قرار داشتند. بین نوع شغل و ارگان آسیبدیده بدن در سوانح ترافیک جادهای ارتباط معنیداری مشاهده شد. (05/0</font></span><font size="2"><font face="Times New Roman"><span lang="EN-GB" style="mso-ansi-language: EN-GB" dir="ltr">P<</span><span dir="rtl"></span></font></font><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA"><span dir="rtl"></span>).<p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">بحث و نتیجهگیری: </span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt mso-bidi-language: FA">مدیریت و پیشگیری از مصدومیت عابرین پیاده که مستعدترین افراد مابین گروههای استفادهکنندگان از جاده میباشند مستلزم انجام مداخلات مناسب هم در حوزههای فردی و محیط میباشد. <p></p></span></p><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl" ><p class="Chekide" style="TEXT-JUSTIFY: kashida TEXT-ALIGN: justify TEXT-KASHIDA: 0% MARGIN: 0in 0in 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: rtl" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-FAMILY: Nazanin FONT-SIZE: 9.5pt mso-ansi-font-size: 8.5pt"><p> </p></span></p>
<p class="Abstract" style="MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><p><strong><font face="Times New Roman" size="3"> </font></strong></p></p><p class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><font size="3"><font face="Times New Roman"><i><strong>Background & Aims</strong></i>: <span style="mso-bidi-language: FA">Pedestrians are the most sustainable</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">category among user groups of roads. The present study aims to describe some of the epidemiological and demographic aspects of pedestrian road accident victims injured in road traffic accidents (RTAs) in the Shohada Referral University Hospital, East Azerbaijan province. </span></font></font></p><p class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><i>Materials & Methods</i></b>: <span style="mso-bidi-language: FA">This cross-sectional study was conducted on 177 pedestrians</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">injured by motor vehicles in the RTAs and were hospitalized at Shohada University Hospital during May 2013 to April 2014. The investigated variables included: demographic</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">and environmental characteristic of accidents related to the injured pedestrian. Descriptive indices such as mean± SD, frequency (percentage) and analytical statistics of Chi-square test were used. <p></p></span></font></font></p><p class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><i>Results</i></b>: <span style="mso-bidi-language: FA">The mean age in the surveyed victims</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">was 14.26±40.05 (SD) years. Men were 86.4% of the total victims. And 27.7% of the victims had elementary education 22.6% were illiterate 27.8% of the victims were self-employed and 16.5% were workers. Economic status among injured</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">pedestrians was 13.29±32.46. Also, </span>43.5% of the victims had lower extremity injuries and 31.64% were injuries to more than two organs. As well, <span style="mso-bidi-language: FA">59.32% of pedestrians</span><span dir="rtl"></span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-language: FA">were injured in two-sided streets and </span>37.3% of accidents occurred during 6-12 pm. and 80.8% of the injuries happened during working days of the week. Considering weather condition, the higher proportion of accidents with 66.1% occurred in sunny days and 70.1% during day<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"><span dir="rtl"></span> </span>time. Also, pedestrian status during accidents, 46.9% of pedestrians were in moving and admissible line. There was significant association between type of job and site of the body injury. (P<0.05).</font></font></p><p class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: justify MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><font size="3"><font face="Times New Roman"><b><i>Conclusion</i></b>: The results of the present study showed <span style="mso-bidi-language: FA">that prevention and management of pedestrian injuries needs appropriate implementation from both individuals and the environment. </span></font></font></p><p align="center" class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: center MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p></p><p align="center" class="Amatnmagale" style="TEXT-ALIGN: center MARGIN: 0in 0in 0pt" dir="ltr"><font face="Times New Roman" size="3">SOURCE: URMIA MED J 2014: 25(7): 560 ISSN: 1027-3727</font><a name="_GoBack"></a><span style="mso-bidi-language: FA"><p></p></span></p>
عابرین پیاده,سوانح ترافیک جادهای, اپیدمیولوژی, ایران
Pedestrian, Road traffic injuries (RTIs), Traffic injury, Epidemiology
549
560
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-505&slc_lang=fa&sid=1
Saber
Ghafari fam
صابر
غفاری فام
3700319475328460011777
3700319475328460011777
No
Health Faculty, Student Research Club, Tabriz University of Medical University
گروه آمار و اپیدمیولوژی و دانشجوی کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
Homayon
Sadeghi Bazargani
همایون
صادقی بازرگانی
3700319475328460011778
3700319475328460011778
No
Health Faculty, Tabriz University of Medical University
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز،
Shaker
Salarilak
شاکر
سالاری لک
salarilak@yahoo.com, salari@iaut.ac.ir
3700319475328460011779
3700319475328460011779
Yes
Department of Public Health, Medical Sciences Faculty, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشکده علوم پزشکی، گروه بهداشت عمومی، تبریز، ایران