TY - JOUR T1 - EPIDEMIOLOGICAL EVALUATION OF CLINICAL AND BEHAVIORAL CAUSES AND FACTORS AFFECTING MEMORY FUNCTION IN IMPROVING THE PERFORMANCE OF STUDENTS WITH LEARNING DISABILITIES: A REVIEW STUDY TT - ارزیابی اپیدمیولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفه‌های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری: یک مطالعه مروری JF - URMIAMJ JO - URMIAMJ VL - 31 IS - 8 UR - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5260-fa.html Y1 - 2020 SP - 622 EP - 634 KW - Epidemiology KW - Behavioral factors KW - Educational components KW - Memory function KW - Learning disabilities KW - Students N2 - پیش‌زمینه و هدف: عوامل رفتاری و مؤلفه‌های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری هنوز به‌روشنی شناسایی نشده‌اند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. پایه این نوع از اختلالات عصب‌شناختی است. شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشه‌یابی آن‌ها به‌ویژه در دانش‌آموزان می‌تواند در رفع و پیشگیری از این کم‌توانی کمک مؤثری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی اپیدمویولوژیکی علل و عوامل کلینیکی، رفتاری و مؤلفه‌های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری طراحی و انجام گرفته است. مواد و روش‌ کار: در مطالعه مروری حاضر، نخست مقالات مربوط به پژوهش‌های انجام شده قبلی (30 مقاله مرتبط با موضوع) در خصوص موضع تحت بررسی از شش پایگاه ملی و بین‌المللی شامل: Google Scholar, SID, Magiran, Pubmed, ISI, Scopus از ابتدای سال 2010 تا نیمه دوم سال 2020 استخراج گردیدند. سپس مطالب جمع‌آوری‌شده با تمرکز بر ارزیابی اپیدمیولوژیک این نوع اختلال و ارائه راه‌حل پیشگیری‌کننده خلاصه و موردبحث قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از مرور مقالات مرتبط با موضوع تحت بررسی نشان می‌دهد که عوامل و مؤلفه‌های اپیدمیولوژیکی که بالقوه می‌توانند در اختلال یادگیری دانش‌آموزان دخیل باشند؛ عبارت‌اند از: 1-مشکلات بیو شیمیایی؛2- وراثت و مسائل ژنتیکی؛3--جنب‌وجوش بیش‌ازحد (ابتلا به بیش فعالی)؛4- فقدان انگیزش کافی؛ 5- -فقدان هماهنگی لازم در حرکات؛ 6- دقت بیش‌ازاندازه به‌جزئی از کل و 7- عدم تعادل هورمونی؛ 8- اختلالات حافظه و اختلالات توجه. در این راستا، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء استانداردها، تجهیز و کارآمدی مراکز ناتوانی‌های یادگیری در بهبود علائم اختلال یادگیری دانش‌آموزان مؤثر و مفید است. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر به‌صورت جامع عوامل رفتاری و مؤلفه‌های آموزشی اثرگذار بر کارکرد حافظه در بهبود عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری را مشخص نمود؛ و امید است سیاست‌گذاران بخش پزشکی، بهداشت و آموزش با در نظر گرفتن آن‌ها، بتوانند راهکارهای مناسب را جهت اجرای سیاست‌های بهینه در بخش پیشگیری، بازتوانی و درمان دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری اعمال و اجرا نمایند. M3 ER -