@ARTICLE{Moradi, author = {Hasan poor, Marzie and Moradi, Vahid and Fereydooni Sarije, Peyman and Haghani, Shima and yaghoobnezhad, Sajed and }, title = {FROM DRAWING CARDS TO A BETTER LIFE BY NEW METHOD OF LABEL EMOTIONS IN AUTISTIC CHILDREN WITH HIGH-FUNCTION: SINGLE-SUBJECT RESEARCH}, volume = {30}, number = {9}, abstract ={پیش‌زمینه و هدف: علاوه بر شیوع روزافزون اتیسم، این اختلال اثرات زیادی بر زندگی کودک دارد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش نام‌گذاری هیجانات به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بر کیفیت زندگی آنان انجام شد. مواد و روش‌ کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح تک آزمودنی بود. در این پژوهش 5 کودک پسر مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا وارد پژوهش شدند. در مرحله پایه و پیگیری، نمونه‌ها آموزشی دریافت ننمودند. در مرحله آزمون، بازشناسی هیجانات در 3 جلسه و نام‌گذاری هیجانات (LE) در 6 جلسه آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و کیفیت زندگی کودکان (Peds QoL) بود. در هر مرحله 3 اندازه‌گیری و به فاصله یک هفته از هم انجام شد. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون فریدمن، اندازه اثر و درصد بهبودی انجام شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر میانگین سنی نمونه‌ها 6/8 سال بود. اندازه اثر آموزش نام‌گذاری هیجان‌ها در مقایسه مرحله پایه - آزمون (47/2ES=)، آزمون- پیگیری (28/3ES=) و پایه - پیگیری (89/2ES=) بالا بود، بیشترین درصد بهبودی مربوط به حیطه اجتماعی (21/163%RP=) و آموزش سبب بهبود کلی کیفیت زندگی شده است (007/0P=). بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش نام‌گذاری هیجان به کودکان مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بر ابعاد جسمی، اجتماعی و مدرسه و نمره کل کیفیت زندگی آنان تأثیر قابل‌توجهی داشته است. همچنین توصیه به استفاده از این روش توسط محققان و در پژوهش‌های آتی می‌شود. }, URL = {http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4885-fa.html}, eprint = {http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4885-fa.pdf}, journal = {Studies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2019} }