AU - Azizinejad, bahareh TI - EDUCATIONAL NEEDS ASSESSMENT BASED ON DACUM TECHNIQUES IN THE THREE FIELDS OF ATTITUDES, KNOWLEDGE AND SKILLS AMONG NURSES IN URMIA IMAM KHOMEINI HOSPITAL PT - JOURNAL ARTICLE TA - URMIAMJ JN - URMIAMJ VO - 28 VI - 6 IP - 6 4099 - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3644-fa.html 4100 - http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3644-fa.pdf SO - URMIAMJ 6 AB  - پیش‌زمینه و هدف: تعیین نیازهای آموزشی اولین گام تضمین اثربخشی کارکرد آموزشی و بهسازی است، لذا هدف پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) مبتنی بر فن دیکوم در سه حوزه نگرش، دانش و مهارت می باشد. مواد و روش‌ کار: روش توصیفی ـ پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان امام خمینی می باشد که با جدول مورگان 200 نفر به عنوان نمونه با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار شامل پرسشنامه و مصاحبه است و اجرای فن دیکوم که نوعی کارشکافی در هفت مرحله است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم‌افزار SPSS انجام شده است. یافته‌ها: اهم نتایج نشان می دهد که نیازهای آموزشی پرستاران در حوزه نگرش، مشتمل بر رعایت صرفه‌جویی در کاربست امکانات و تجهیزات، با اختلاف میانگین(58/0) در اولویت اول، حفظ خونسردی و آرامش در مواجهه با بیماران و حوادث، با اختلاف میانگین(52/0) در اولویت دوم و در حوزه دانش، در محور استفاده از تکنولوژی آموزشی در جهت آموزش و یادگیری مداوم، با اختلاف میانگین (93/0) در رتبه اول و در محور آشنایی با پژوهشهایی که باعث گسترش درمان ها و راهبردهای نوین می‌شوند، با اختلاف میانگین (81/0) در رتبه دوم نیاز به آموزش دارند. در حوزه مهارت، کاربست فناوری اطلاعات، با اختلاف میانگین (99/0) در اولویت نخست و آشنایی با شیوه کاربست ابزارهای تکمیلی، با اختلاف میانگین (93/0)، در اولویت دوم قرار گرفته اند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نیازسنجی آموزشی پرستاران در سه حوزه نگرش، دانش و مهارت حاکی از نیاز این رده شغلی به آموزش، بروز رسانی و کسب صلاحیتهای ضروری و مورد انتظار بصورت دوره ای و تداومی است. کلیدواژه‌ها: نیازسنجی آموزشی، پرستاران، فن دیکوم، حوزه های نگرش، دانش و مهارت CP - IRAN IN - University LG - eng PB - URMIAMJ PG - 435 PT - Research YR - 2017