دوره 32، شماره 7 - ( مهر 1400 )                   جلد 32 شماره 7 صفحات 524-516 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، hassansatvat@yahoo.com
چکیده:   (2067 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلالات روانی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان آذربایجان غربی بود.
مواد و روش‌ کار: روش پژوهش ازنظر هدف، آینده‌نگر و بنیادی و ازنظر روش‌شناختی، مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه استان در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 133060 نفر (پسر 71906 و دختر 61154) بودند. ازاین‌بین تعداد 800 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سیاهه رفتاری آخنباخ (YSR) را تکمیل نموده و توسط روانشناس بالینی با ابزار تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این پژوهش از شاخص‌های توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری خی دو جهت تحلیل سؤالات پژوهش استفاده شد
یافته‌ها:. نتایج پژوهش نشان داد که شیوع کلی اختلالات روانی در استان آذربایجان غربی 99/16 درصد بود. شیوع اختلالات روانی در شهر 82/17 درصد و در روستا 06/16 درصد، در دختران 51/18 درصد و در پسران 94/15 درصد بود. شیوع مشکلات عاطفی 37/4 درصد، اضطراب 12/6 درصد، مشکلات جسمانی 25/2 درصد، بیش فعالی 75/1 درصد، نافرمانی مقابله‌ای 5/1 درصد و سلوک 1 درصد بود همچنین شیوع مشکلات عاطفی (دختران 90/4 و پسران 99/3 درصد)، اضطراب (دختران 81/6 و پسران 63/5 درصد)، مشکلات جسمانی (دختران 81/3 و پسران 93/0 درصد)، بیش فعالی (دختران 36/1 و پسران 11/2 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (دختران 36/1 و پسران 64/1 درصد) و سلوک (دختران 27/0 و پسران 64/1 درصد) بود با توجه به محل سکونت شهر/روستا شیوع مشکلات عاطفی (شهر 54/4 و روستا 02/5 درصد)، اضطراب (شهر 89/5 و روستا 03/7 درصد)، مشکلات جسمانی (شهر 18/2 و روستا 51/2 درصد)، بیش فعالی (شهر 02/2 و روستا 1 درصد)، نافرمانی مقابله‌ای (شهر 02/2 و روستا 0 درصد) و سلوک (شهر 17/1 و روستا 50/0 درصد) بود (P≤0.05).
بحث و نتیجه‌گیری: میزان شیوع اختلالات روان‌پزشکی در دانش‌آموزان متوسطه اول استان آذربایجان غربی شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شـیوع، ضروری است مطالعات سبب‌شناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستم‌های بهداشـتی با همکاری آموزش‌وپرورش برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را برای عموم دانش‌آموزان طراحی و به مورداجرا درآورند.
متن کامل [PDF 516 kb]   (967 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.