دوره 16، شماره 4 - ( دى 1384 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مهربان داراب ، صمدزاده سعید ، موسوی میترا ، صالحی مسعود . توسعه ابزاری به منظور ارزیابی آگاهی آموزگاران از اختلال عملکرد ادراری دانش آموزان مقطع دبستان در ارومیه. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1384; 16 (4) :9-15

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-5-fa.html


چکیده:   (10854 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: سنجش و آگاهی آموزگاران در زمینه اختلال عملکرد ادراری کودکان دبستانی، نیاز به ابزار مناسب دارد. این مطالعه تهیه و توسعه و پرسشنامه مناسب این سنجش در، زبان فارسی است. مواد و روش ها: پرسشنامه استاندارد شده ی را که در مطالعات انجام شده خارجی به کار گرفته شده است، با کسب اجازه به فارسی برگردانده شده. ابتدا روایی آن تایید شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه، این ابزار در اختیار بیست نفر از معلمان ابتدایی در دو مقطع زمانی به فاصله چهار هفته قرار داده شد. در 2 نوبت آزمون – بازآزمون، پایایی این ابزار با استفاده از آماره ی آلفای کرونباخ مورد مطالعه قرار گرفت.نتایج میزان آلفای کرونباخ کل پرسشنامه در آزمون – باز آزمون اول برابر با %3958 محاسبه گردید. درصورت حذف سوالات پیشنهادی بخش هایی از پرسشنامه در این مرحله میزان آلفای کرونباخ به حداکثر %6037 می رسید. به جای حذف این سوالات، با تغییر در نگارش آنها مجددا روایی و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه نهایی روایی مناسب، و پایایی در حد بسیار مطلوب با آلفای کرونباخ برابر با مقدار %8523 محاسبه گردید.نتیجه گیری: در توسعه ابزارهای سنجش با استفاده از پرسشنامه های ترجمه شده، توجه مفاهیم زبانی و تفاوت های فرهنگی لازم است. در مطالعه فعلی تغییر در نحوه نگارش سوالات نتایج آلفای کرونباخ را به حد بسیار مطلوب رسانید. بنابراین پرسشنامه در شکل کنونی برای استفاده در جمعیت های بزرگتر (شهر یا شهرستان) و حتی به صورت کشوری قابل بهره برداری است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb