Dehghan K, fakur Z, Aghayar Makuei A, Alilu L, Biglarzadeh M. Nursing staff education effect for preparedness of neonatal parents whom hospitalized in Motahari Neonatal Intensive Care Unit for discharge and patients outcome. Studies in Medical Sciences 2017; 28 (7) :480-486
URL:
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3701-fa.html
دهقان کامران، فکور زهرا، آقایار ماکویی علی، آلیلو لیلا، بیگلرزاده مریم. تأثیر آموزش کادر پرستاری بر میزان آمادگی والدین نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان برای ترخیص و پیامد نهایی بیماران. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1396; 28 (7) :480-486
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3701-fa.html
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (14507 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: نوزادان نارس دارای مشکلات تنفسی یا نیازمند مراقبتهای خاص، در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بستری میشوند. نوزادان ازنظر بالینی باید شرایط ترخیص را داشته باشند. بعلاوه والدین نیز، در زمینه نگهداری نوزادان، آمادگی کافی را کسب کرده باشند. در مورد نوزادان نارس و با وزن پایین، انتظار عوارض بعدی بیشتر از سایر نوزادان است.
مواد و روش کار: نوزادان بستریشده در بخش مراقبتهای ویژه، که حداقل 7 روز بستری شوند و والدین آنان، جهت مطالعه انتخاب شدند. بر اساس پرسشنامه طراحیشده میزان آمادگی والدین جهت ترخیص، در روزهای اول بستری و روز ترخیص، مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس شیرخواران تا سهماهگی، بهصورت تلفنی پیگیری شدند.
یافتهها: میانگین آمادگی والدین 121 مورد بستری، در روزهای ابتدایی عدد 38/15، و در روز ترخیص، 19/24 محاسبه شد. نوزادان 43 درصد دختر و 57 درصد پسر بودند که در طی سه ماه پیگیری، 105 مورد (6/86 درصد) بهظاهر نرمال بودند و 11 مورد (9 درصد) تأخیر تکاملی خفیف، 1 مورد (8/0 درصد) هیدروسفالی خفیف، 1 مورد (8/0 درصد) هیدروسفالی شدید، 1 مورد (8/0 درصد) بیماری قلبی، 2 مورد (7/1 درصد) مرگ مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: در مطالعه ما، آمادگی والدین بعد از آموزش پرستاران، نسبت به آمادگی اولیه تفاوت معنیدار داشت (P< 0/001). نوزادان پیگیری شده اغلب تکامل بهظاهر نرمال داشتند. بستری مجدد حدود 6/25 درصد بوده و شایعترین علت بستری مجدد، آنمی و در درجه بعدی، آپنه بود. پیگیری کودکان تا حدود 30 ماهگی، وضعیت تکاملی و سایر اختلالات را بهتر مشخص میکند.
نوع مطالعه:
کارآزمایی بالینی |
موضوع مقاله:
نوزادان