دوره 27، شماره 8 - ( ماهنامه آبان 1395 )                   جلد 27 شماره 8 صفحات 705-692 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzadi F, behroozy N, sheheyni yeylagh M. THE RELATIONSHIP SIMPLE AND MULTIPLE EMOTIONAL SELF-REGULATION AND ATTACHMENT STYLES (SECURE, AVOIDANT) WITH INDISCIPLINE ON FAMALE STUDENTS IN THE THIRD COURSE OF HIGH SCHOOLS IN AHVAZ. Studies in Medical Sciences 2016; 27 (8) :692-705
URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3404-fa.html
فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه. رابطه ساده و چندگانه تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی و سبک های دلبستگی (ایمن و ناایمن) با بی‌انضباطی در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر اهواز. مجله مطالعات علوم پزشکی. 1395; 27 (8) :692-705

URL: http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3404-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، fatemehfarzadi@ymail.com
چکیده:   (6984 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: بی‌انضباطی در مدارس یک پدیده چندوجهی بوده که اثرات نامطلوب فراوانی بر خشنودی معلم از کار و یادگیری دانش‌آموزان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای مهم تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی و سبک‌های دل‌بستگی (ایمن و ناایمن) در بروز رفتار بی‌انضباطی ست.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر  یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 1393-1394 تشکیل داده‌اند. از این جامعه تعداد 440 نفر به روش نمونه‌گیری  تصادفی چندمرحله‌ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. به این صورت که از بین نواحی چهارگانه آموزش‌وپرورش شهر اهواز سه ناحیه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. در گام‌های بعدی، از هر ناحیه 3 دبیرستان دخترانه و از هر دبیرستان سه رشته و از هر رشته تعدادی دانش‌آموز (تجربی 160 نفر، انسانی 148 نفر و ریاضی 132 نفر) به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس دل‌بستگی بزرگ‌سالان (AAI)،  پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، آزمون محقق ساخت بی‌انضباطی و آزمون ذهن‌خوانی از طریق تصویر چشم (RMET) بودند

یافته‌ها: داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش ورود هم‌زمان و گام‌به‌گام مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن، خودتنظیمی هیجانی، سبک دل‌بستگی ایمن و ناایمن اجتنابی به‌عنوان متغیرهای پیشایند با بی‌انضباطی رابطه‌‌ای معنی‌‌دار وجود دارد. در ضمن نتایج نشان داد که بین خودتنظیمی هیجانی و سبک دل‌بستگی ایمن با بی‌انضباطی رابطه منفی معناداری وجود دارد. از نتایج قابل‌توجه این پژوهش، وجود رابطه مثبت معنادار بین ذهن‌خوانی و بی‌انضباطی ست. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام‌به‌گام نشان داد که سبک دل‌بستگی ایمن (57/0- =β، 001/0P ) از میان متغیرهای پیش‌بین بیشترین نقش پیش‌بینی کنندگی متغیر بی‌انضباطی را داراست.

استنتاج: با توجه به نقش مهم متغیرهای فردی و خانوادگی مؤثر در بروز رفتارهای نامطلوب در دانش‌آموزان، پژوهش حاضر نشان داد که سبک دل‌بستگی ایمن بیشترین نقش را در بروز رفتار بی‌انضباطی نشان می‌دهد که به تأثیر بسیار زیاد رابطه گرم و صمیمی بین والدین و فرزندان اشاره می‌کند. پیشنهاد می‌شود به والدین درباره اثربخشی فراوان رابطه مطلوب و صمیمی به همراه وجود قوانین استاندارد در خانواده آگاهی لازم داده شود.

متن کامل [PDF 606 kb]   (2262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي(توصیفی- تحلیلی) | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Studies in Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb